Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Regler>Vad är nytt?>Klasser

Klasser

Tydliga stridsroller

Den punkt som många ser som ett starkt inflytande från WoW och andra Online-spel är att olika klasser har olika stridsroller.

Fast egentligen har de ju alltid haft det. Den magiker som envisades med att ge sig in i närstrid, fick oftast lära sig läxan snabbt och om prästen stod och sköt armborst istället för att dela ut läkningar, tjurstyrka, välsignelse och annat gott, blev livet mycket svårare för gruppen.

Så nu har varje klass en tydlig roll att spela i striden. Vissa är försvarare, det centrum som striden står runt – den fänrik Ståhl som inte släpper en jävel över bron. Andra är slagkraft som antingen orsakar förödelse bland fienden med pilar eller magi, eller som rör sig obehindrat bakom fiendens linjer och attackerar deras mjukare kombattanter.

Vissa har som primär uppgift att förstärka den egna gruppen (understöd) eller att försvaga och förhindra fienden (kontroll).

Genom att vara tydlig med vad en viss klass är bra på, gör man det enklare för en nybörjare att hitta sin roll och en grupp att fungera väl i strid.

Utanför strid finns det inga liknande roller, så vem som är diplomaten, bluffmakaren eller kvinnotjusaren avgörs av annat än klassens stridsroll.

Talanger

Tidigare hade varje klass en uppsättning klassförmågor. De kunde variera alltifrån munkarnas bedövande slag till magikernas eldklot. Olika klasser fick nya förmågor i helt olika takt och enligt olika metoder. Man kunde även, speciellt som krigare, köpa sig nya förmågor med knep.

Nu använder alla klasser samma system. Klassen har vissa klassförmågor som alltid ges vid första graden. Dessutom får man välja andra förmågor, talanger, enligt en gemensam lista.

Dessa talanger grupperas i fyra olika kategorier. Varje talang har dessutom en grad som helt enkelt är den lägsta figurgrad vid vilken man kan använda talangen.

Kategorierna är obegränsade attacker (attacktalanger som kan användas så ofta man vill och hinner), situationsattacker (attacktalanger som bara kan användas en gång per strid), dagliga attacker (attacktalanger som bara kan användas en gång per dag) och nyttotalanger (bra-att-ha-talanger som kan användas lite olika ofta beroende på talang).

En gemensam tabell för alla klasser visar hur många talanger av varje kategori man får ha vid en given grad. Tabellen liknar i viss mån den gamla formeltabellen för magiker, präster, m fl.

Alla klasser använder nu denna tabell för sina talanger. En magiker lär sig nya talanger (=formler) enligt den, lika väl som att en krigare lär sig nya talanger (=stridsmanövrer eller bragder) enligt den.

Knep finns fortfarande, men är sällan helt nya förmågor, utan mest en förstärkning eller variation av en existerande förmåga.

Multiklassning

Tidigare multiklassade man genom att köpa sig grader i en annan klass. Min rollfigur som är grad 17, är kanske femton grader rackare, en grad barbar och en grad krigare. Detta visade sig vara en opraktisk metod, eftersom olika grader är väldigt olika. De förmåner man får av grad 1 hos en krigare är betydligt större än de man får av grad 3 i samma klass. Omvänt är förmånen från grad 6 av magiker (en andra och en tredje gradens formel) betydligt större än förmånen från grad 2 av samma klass (en nollte gradens och en första gradens formel). Det gör att betalningsenheten ”grad” inte fungerar för att köpa sig olika förmågor. Det fanns till och med tilläggsklasser speciellt skapade för att lösa detta problem (sejderiddare, trolleriteurgist, korphjärtad, etc).

Istället använder nu betalningsenheten ”knep” för att köpa sig distinkta förmågor från en annan klass. Det finns en ny kategori av knep, multiklassknep, som ger väl avgränsade förmåner från en annan klass. Man köper sig alltså inte första graden av den klassen, utan vissa definierade klassförmågor (oftast betydligt mer begränsade än vad en första gradens rollfigur i den klassen skulle ha haft).

Exempelvis, om man skaffar sig knepet ”Skuggornas barn”, så räknas man som multiklassad till rackare, man får träning på färdigheten Tjuveri och kan utföra Tjuvhugg en gång per strid. Alltså sämre än vad en första gradens rackare skulle kunna göra, men samtidigt har man ju inte offrat en grad av sin egentliga klass, utan ”bara” ett knep.

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D