Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Regler>Rollspelet>Basregler>Klasser och talanger>Sedjeriddare

Sejderiddare

Stridsroll: En sejderiddares roll är försvar. Han använder sina magiska krafter för att skydda sina allierade. Talangkälla: En sejderiddares talanger baseras på trolleri. Han väver magin med sin klinga. Grundegenskaper: Den viktigaste grundegenskapen för en sedjeriddare är Intelligens, men han behöver även Styrka och Utstrålning. Livspoäng per grad: 5. Vitalitetspoäng: 10 + halva Fysiken. Grundegenskapshöjning: +1 Intelligens. Försvarsfördelar: +2 Vilja. Klassfärdigheter: En sedjeriddare är tränad på 0 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en sedjeriddare (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Diplomati (Uts), Historiekunskap (Int), Idrott (Sty), Insikt (Vis), Kuva (Uts), Magikunskap (Int), Mystik (Int), och Uthållighet (Fys). Vapenträning: Enkla närstridsvapen, militära lätta klingor, militära tunga klingor och enkla avståndsvapen. Pansarträning: Tyg och läder. Klassförmågor: Dimensionsskugga, Sympatiska vibrationer, X1, X2.

Klassförmågor

Dimensionsskugga

Dimensionsskugga Sejderiddare Klassförmåga

Obegränsad ö Trolleri Snabb handling Intill utbrott 5 Effekt: Du skapar en skugga av dig själv i en ledig ruta inom utbrottet. Skuggan har PK motsvarande 10 + halva din Intelligens + halva din grad och samma Stabilitet, Reflexer och Vilja som du. Den har 1 livspoäng och kan inte drabbas av något tillstånd.

Sympatiska vibrationer

Sympatiska vibrationer Sejderiddare Klassförmåga En våg av vibrationer genom dimensionerna strålar samman vid din allierade som täcks av ett mystiskt skimmer. Obegränsad ö Trolleri Snabb handling Intill utbrott 10 Special: Du måste ha en dimensionsskugga framme och ett utbrott sker från både dig och från skuggan. Mål: En allierad som befinner sig exakt lika långt ut i båda utbrotten. Effekt: Målet skyddas av sympatiska vibrationer, som ger alla fiender en nackdel av -2 på attackslagen, fram till slutet av ditt nästa drag. Bevara fri: Närsomhelst under ditt drag kan du bevara effekten under förutsättning att målet uppfyller avståndsvillkoret ovan vid det tillfället.

X1

X1 Sejderiddare Klassförmåga

Obegränsad ö Trolleri Villkorad handling Närstrid vapen Reaktion: En fiende utför en attack mot målet för dina Sympatiska vibrationer Mål: Den utlösande fienden Effekt: Du eller din skugga teleporterar till en ledig ruta intill målet och utför en närstridgrundattack mot målet. Om attacken träffar, erhåller du en fördel motsvarande halva din Intelligens på skadan.

X2

X2 Sejderiddare Klassförmåga

Obegränsad ö Trolleri Villkorad handling Avbrott: En fiende träffar med en attack mot målet för dina Sympatiska vibrationer Mål: Den utlösande fienden Effekt: Skadan från attacken reduceras med motsvarande halva din grad plus halva din Utstrålning.

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D