Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Regler>Rollspelet>Basregler>Klasser och talanger>Präst

Präst

En präst är en tjänare av en högre makt vars krafter här­stammar från en gudomlig källa. Dessa krafter stärks av prästens starka tro. Han kan fylla många roller, men åter­finns oftast i en av dessa tre: rollen av en lärare/pre­dikare som förespråkar sin tro, rollen av en bringare av mirakler som använder sina gudomliga krafter till att hjälpa de tro­ende eller rollen av en helig krigare (speciellt vanligt i äventyrargrupper) som förgör trons fiender och utdelar gudomlig rättvisa där det behövs.

Livspoäng: 4 per grad. Vitalitetspoäng: 8 + halva Fysiken. Grundegenskap: +1 Visdom Försvarsfördelar: +2 Vilja. Färdigheter: En präst är tränad på 3 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en präst (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Diplomati (Uts), Historiekunskap (Int), Insikt (Vis), Läkekonst (Vis), Magikunskap (Int), Mystik (Int) och Religionskunskap (Int). Vapen- och pansarträning: Präster är tränade på alla enkla vapen samt på tygpansar, läderpansar, skinnpansar och ringbrynja

Klassförmågor

De speciella förmågor som utmärker klassen präst.

Kraftflöde

En gång per situation kan du låta din guds kraft flöda ut genom dig. Denna himmelska kraft kan ta många former – två ges här, men det finns knep en präst kan välja för att få fler alternativ. Det finns även ett knep som tillåter att du använder ditt kraftflöde en extra gång per situation.

Kraftflöde: Livsgnista Präst Klassförmåga Du sänder en gnista av gudomlig kraft för att slita en allierad ur dödens käftar. Situation ö Teurgi, Läkning Snabb handling Intill utbrott 1 Mål: En döende eller medvetslös allierad inom utbrottet. Effekt: Målet erhåller 1 livspoäng.

Kraftflöde: Fördriva vandöda Präst Klassförmåga Du sänder din guds kraft över dina vandöda fiender och de ryggar undan och håller sig borta. Situation ö Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Intill utbrott (1+½Utstrålning) Mål: Alla vandöda varelser inom utbrottet Attack: Visdom mot Vilja Träff: 1t10 + ½Visdom strålande skada, du knuffar målet halva din Styrka i meter och målet blir orörligt. Miss: Halv skada och målet blir inte knuffat eller orörligt.

Läkekunskap

Präster har noga lärt de läkande konsterna och vet hur de skall använda dem på bästa sätt. Varje gång en präst använder en talang eller förmåga som har nyckel­ordet ”Läkning”, läker han ½Visdom extra livspoäng.

Religionskunnig

Du erhåller automatiskt knepet Färdighetsfokus: Religionskunskap.

Tröstande ord

Genom denna förmåga kan en präst gjuta ny kraft i sina kamrater genom en kort bön.

Tröstande ord Präst Klassförmåga Du ber en kort bön för en skadad kamrat och han får ny kraft att strida vidare. Situation ö Teurgi, Läkning Snabb handling Intill utbrott 5 Mål: Du själv eller en allierad som kan höra dig inom utbrottet Effekt: Målet kan spendera ett vitalitetspoäng och återfår dessutom extra livspoäng motsvarande din grad.

Talanger

Bastalanger

Helig flamma Präst Bastalang Heligt ljus skiner ner från ovan och bränner en fiende medan det ger tröst åt en allierad. Obegränsad ö Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse. Attack: Visdom mot Reflexer Träff: 1t6 + ½Visdom strålande skada och en allierad som du kan se får utföra ett räddningsslag.

Prästens sköld Präst Bastalang Du yttrar en bön om beskydd medan du anfaller din fiende. Obegränsad ö Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 1d + ½Visdom skada och du och en allierad intill dig erhåller en talangfördel av +1 på PK.

Skamfläck Präst Bastalang Du märker din fiende med en symbol för din guds vrede och kraften i detta märke leder din allierades vapen rätt. Obegränsad ö Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 1d + ½Visdom skada och en allierad inom 5 meter från dig erhåller en talangfördel på sina närstridsattackslag mot målet motsvarande hälften av din Styrka.

Trons lans Präst Bastalang En skinande stråle av ljus bränner din fiende. Gnistor av ljus dröjer kvar runt målet och leder en allierads attack. Obegränsad ö Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse. Attack: Visdom mot Reflexer Träff: 1t8 + ½Visdom strålande skada och en allierad du kan se erhåller en talangfördel av +2 på sitt nästa attackslag.

Första gradens talanger

Gudomligt dån Präst Attack 1 Du slår din fiende med ett mäktigt dån som gör honom omtumlad. Situation ö Teurgi, Dunder, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 1d + ½Visdom dunderskada och målet blir omtumlat.

Hoppets fyrljus Präst Attack 1 Ett utbrott av gudomligt ljus försvagar dina fiender och stärker dina allierade. Daglig ö Teurgi, Läkning, Verktyg Normal handling Intill utbrott 3 Mål: Varje fiende inom utbrottet. Attack: Visdom mot Vilja Träff: Målet blir försvagat. Effekt: Du och alla allierade inom utbrottet återfår 5 livspoäng och alla dina läkningstalanger läker +5 livspoäng under resten av situationen.

Hämnande flamma Präst Attack 1 Din attack med ditt vapen får din fiende att börja brinna med helig eld. Daglig ö Teurgi, Eld, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 1d + ½Visdom skada och ½Styrka fortgående eldskada (RS). Miss: Halv skada och ingen fortgående skada. Special: Om målet attackerar dig under sitt drag, får det inte göra något räddningsslag mot den fortgående skadan.

Injaga fruktan Präst Attack 1 Din heliga symbol uppfylls av din guds vrede och din fiende ryggar tillbaka av förskräckelse. Situation ö Teurgi, Fruktan, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot Vilja Träff: Målet springer omedelbart bort från dig med sin fart + hälften av din Utstrålning som en fri handling. Målet försöker undvika faror och svår terräng om det kan. Denna förflyttning kan orsaka gratisattacker.

Ljuskaskad Präst Attack 1 En explosion av gudomlig strålglans förbränner dina fiender. Daglig ö Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot Vilja Träff: 3t8 + ½Visdom strålande skada och målet erhåller sårbarhet 5 mot alla dina attacker (RS). Miss: Halv skada och målet erhåller ingen sårbarhet.

Sporrande slag Präst Attack 1 Din guds kraft uppfyller ditt vapen och när du slår din fiende med det ger du samtidigt en allierad nytt hopp. Situation ö Teurgi, Läkning, Strålande, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 2d + ½Visdom strålande skada. Dessutom kan du eller en allierad inom 5 meter från dig spendera ett vitalitetspoäng.

Andra gradens talanger

Fristad Präst Nytta 2 Du ber din gud att skydda en varelse från fiendens attacker. Situation ö Teurgi Normal handling Avstånd 10 Mål: Du eller en allierad. Effekt: Målet erhåller en fördel av +5 på alla försvar. Denna effekt upphör genast om målet attackerar.

Läka lätta skador Präst Nytta 2 Du kallar fram den helande kraften hos din gud och din beröring läker en skadad varelse. Daglig ö Teurgi, Läkning Normal handling Närstrid beröring Mål: Den berörda varelsen. Effekt: Målet återfår livspoäng som om det hade spenderat ett vitalitetspoäng.

Välsignelse Präst Nytta 2 Du åkallar din guds välsignelse över dig och dina allierade. Daglig ö Teurgi Normal handling Intill utbrott 20 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet. Effekt: Målen erhåller en talangfördel av +1 på alla attackslag under resten av situationen.

Tredje gradens talanger

Befallning Präst Attack 3 Du yttrar ett mäktigt kommando som din fiende måste åtlyda. Daglig ö Teurgi, Förhäxning, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot Vilja Träff: Målet blir omtumlat (RS). Dessutom kan du välja mellan att slå omkull målet till liggande eller omplacera det ½Utstrålning meter.

Betvingande ljus Präst Attack 3 En pelare av brännande ljus omvärver din fiende. Daglig ö Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot Reflexer Träff: 3t10 + ½Visdom strålande skada. Effekt: Målet har Underläge mot alla fiender.

Brinnande fyrljus Präst Attack 3 Du slår din fiende med helig kraft och den klibbar fast vid honom som ett fyrljus som leder dina allierades attacker. Situation ö Teurgi, Strålande, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 1d + ½Visdom strålande skada och alla avstånds­attacker mot målet erhåller en talangfördel på attackslaget motsvarande hälften av din Utstrålning.

Himlens vrede Präst Attack 3 Dånet av ditt vapen får din fiende att slungas bakåt. Daglig ö Teurgi, Dunder, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot Stabilitet Träff: 1d + ½Visdom dunderskada och du knuffar målet ½Styrka meter och slår omkull det till liggande. Miss: Halv skada, målet knuffas 1 meter men slås inte omkull.

Femte gradens talanger

Andligt vapen Präst Attack 5 Ett vapen skapat av ren kraft uppenbarar sig och attackerar dina fiender så som du styr det. Daglig ö Teurgi, Frammaning, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot PK Träff: 1t10 + ½Visdom skada. Effekt: Du frammanar ett vapen i målets ruta. Målet har Underläge mot alla så länge som vapnet befinner sig i dess ruta. Du kan flytta vapnet upp till 10 meter till en annan fiendes ruta som en kort handling. Bevara snabb: När du bevarar effekten får du utföra en ny attack. Målet förblir i Underläge.

Fredsmärke Präst Attack 5 Du slår din fiende och märker honom med en symbol för fred. Daglig ö Teurgi, Förhäxning, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Visdom mot Vilja Träff: 1d + ½Visdom skada och målet kan inte utföra några attacker (RS). Miss: Målet kan inte utföra några attacker mot dig.

Helgad mark Präst Attack 5 Du välsignar marken omkring dig och ingjuter din guds kraft i den. Daglig ö Teurgi, Läkning, Strålande, Zon, Verktyg Normal handling Intill utbrott 1 Effekt: Du skapar ett område helgat åt din gud. Du eller en allierade som startar sitt drag inom området och är sargad återfår livspoäng motsvarande hälften av din Utstrålning. Fiender som startar sitt drag inom området drabbas av 1t6 + ½Utstrålning strålande skada. Du kan flytta utgångspunkten för utbrottet 3 meter som en kort handling. Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen.

Trollbinda Präst Attack 5 Din mässande röst trollbinder en grupp varelser och stjäl deras uppmärksamhet. Situation ö Teurgi, Förhäxning, Verktyg Normal handling Intill utbredning 5 Mål: Varje fiende inom utbredningen. Attack: Visdom mot Vilja Träff: Målet är omtöcknat (RS). Därefter är det omtumlat (RS). Om någon av de påverkade fienderna blir attackerade upphör effekten omedelbart för samtliga.

Sjätte gradens talanger

Gudagåva Präst Nytta 6 Du åkallar din guds styrka och visdom för att ge gruppen ny kraft. Daglig  Teurgi Snabb handling Intill utbrott 5 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet. Effekt: Målet återfår sin möjlighet att Hämta andan i denna situation.

Gudomligt vapen Präst Nytta 6 Du flödar in gudomlig kraft i ditt vapen. Daglig  Teurgi, Strålande Snabb handling Närstrid beröring Mål: Ett vapen du håller i. Effekt: Under resten av situationen gör alla attacker med vapnet +1t6 strålande skada. När vapnet träffar en fiende drabbas denna av en nackdel av –2 på PK fram till slutet av ditt nästa drag.

Ljusarkon Präst Nytta 6 Du frammanar en astral tjänare som lyser upp runt er med ett gudomligt sken. Obegränsad  Teurgi, Frammaning Normal handling Avstånd 3 Effekt: Du frammanar en ljusarkon som dyker upp i en ruta inom räckvidden och lyser upp 5 meter omkring sig med ett klart ljus. Du och dina allierade erhåller en talangfördel av +2 på alla tester av Insikt och Uppfatta medan ni befinner er i ljuset. Du kan flytta ljusarkonen 6 meter som en kort handling. Du kan skicka bort ljusarkonen som en snabb handling. Du kan bara ha en ljusarkon frammanad i taget.

Läka svåra skador Präst Nytta 6 Du kallar fram den helande kraften hos din gud och din beröring läker en skadad varelse. Daglig  Teurgi, Läkning Normal handling Närstrid beröring Mål: Du eller en varelse. Effekt: Målet återfår livspoäng som om det hade spenderat två vitalitetspoäng.

Stärkande bön Präst Nytta 6 Du ber en kort bön för en skadad kamrat och han får ny kraft att strida vidare. Situation  Teurgi, Läkning Snabb handling Avstånd 10 Mål: Du själv eller en allierad. Effekt: Målet kan spendera ett vitalitetspoäng och återfår dessutom extra livspoäng motsvarande en fjärdedel av din Utstrålning.

Sjunde gradens talanger

Förtvivlans ljus Präst Attack 7 Du sänder en stråle av gudomligt ljus mot din fiende som fyller hans sinne med tvivel på sin egen förmåga. Situation  Teurgi, Förhäxning, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot Vilja Träff: 2t8 + ½Visdom strålande skada och målet drabbas av en nackdel på alla attackslag motsvarande halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.

Gudaprakt Präst Attack 7 Din guds fulla prakt visar sig när du svingar ditt vapen och din fiende stelnar till av vördnad. Situation  Teurgi, Fruktan, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot Vilja Träff: 1d + ½Visdom skada och målet är orörligt fram till slutet av ditt nästa drag.

Reningens ljus Präst Attack 7 Du åkallar helig kraft i form av ett förblindande ljus och utsänder en brännande stråle från din hand. Situation  Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Visdom mot Reflexer Träff: 2t6 + ½Visdom strålande skada och målet är förblindat fram till slutet av ditt nästa drag.

Rättrådighetens kraft Präst Attack 7 Gudomlig kraft fyller ditt vapen och strålar ut över er när du träffar målet. Situation  Teurgi, Läkning, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Visdom mot PK Träff: 2d + ½Visdom skada och du och varje allierad intill målet kan spendera ett vitalitetspoäng och återfår dessutom extra livspoäng motsvarande halva din Styrka.

Nionde gradens talanger

Barriär Präst Attack 9 Du skapar en vertikal barriär av rakbladsvassa svärdsklingor som virvlar runt i luften. Daglig  Teurgi, Frammaning, Verktyg Normal handling Område vägg 5 inom 10 Effekt: Du frammanar ett område av intilliggande rutor fyllda av virvlande klingor som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Väggen är 2 meter hög och rutorna den upptar räknas som svår terräng. Varje varelse som träder in i eller startar sitt drag i området drabbas av 3t6 + ¼Visdom skada och dessutom 5 fortgående skada (räddningsslag avslutar). Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen.

Eldpelare Präst Attack 9 Du höjer dina händer och en väldig pelare av eld slår ner bland dina fiender. Daglig  Teurgi, Eld, Verktyg Normal handling Område utbrott 2 inom 10 Mål: Varje fiende inom utbrottet. Attack: Visdom mot Reflexer Träff: 2t10 + ½Visdom eldskada och fortgående eldskada (räddningsslag avslutar) motsvarande din Styrka. Miss: Halv skada och ingen fortgående skada.

Gudomlig makt Präst Attack 9 Du sveper ditt vapen omkring dig och låter din guds makt stråla ut från det. Daglig  Teurgi, Läkning, Strålande, Vapen Normal handling Intill utbrott 2 Mål: Varje fiende som du kan se inom utbrottet. Attack: Visdom mot Stabilitet Träff: 2d + ½Visdom strålande skada och du knuffar målet 1 meter. Effekt: Under resten av situationen har du Självläkning motsvarande halva din Styrka och du och varje allierad inom utbrottet erhåller en talangfördel av +2 på PK.

Spöklika väktare Präst Attack 9 Du frammanar två spöklika väktare som fattar posto där du befaller. Daglig  Teurgi, Frammaning, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Effekt: Du frammanar två spöklika soldater, som varar under resten av situationen, i varsin ruta inom räckvidden. Soldaterna attackerar inte normalt, men utför alla gratisattacker de får möjlighet till. En soldats gratisattack är ett angrepp av Visdom mot Reflexer som orsakar 1t10 + ½Visdom strålande skada vid en träff. Soldaterna kan inte skadas på något vis, men tar ingen plats och hindrar inte förflyttning genom deras ruta. Du kan flytta en eller båda soldaterna upp till 3 meter som en kort handling.

Tionde gradens talanger

Astral avskildhet Präst Nytta 10 Du lägger handen på en skadad allierad och han förs till en säker plats där han kan återfå sina krafter. Daglig  Teurgi, Läkning, Teleportation Snabb handling Närstrid beröring Mål: En villig allierad. Effekt: Målet teleporteras bort till en säker fristad ute i Astralhavet de närmaste 3 rundorna. Under den tiden kan målet spendera ett vitalitetspoäng varje drag, men kan inte utföra några andra handlingar. I början av ditt drag 3 rundor senare dyker målet upp igen i den ruta det försvann ifrån, eller närmaste lediga ruta om den blivit upptagen.

Gudomliga väktare Präst Nytta 10 Du frammanar fyra orubbliga väktare som fattar posto där du befaller. Daglig  Teurgi, Frammaning Normal handling Avstånd 10 Effekt: Du frammanar fyra soldater, som varar under resten av situationen, i varsin ledig ruta inom räckvidden. Soldaterna attackerar inte och kan inte skadas på något vis. Du kan flytta en soldat upp till 2 meter som en kort handling.

Gudomligt beskydd Präst Nytta 10 Du ber en snabb bön om beskydd av din allierade. Daglig  Teurgi Omedelbart avbrott Avstånd 5 Utlösare: En allierad inom räckvidden träffas av en attack. Effekt: Målet erhåller en talangfördel av +4 på PK fram till slutet av ditt nästa drag.

Läka livshotande skador Präst Nytta 10 Du kallar fram den helande kraften hos din gud och din beröring läker en skadad varelse. Daglig  Teurgi, Läkning Normal handling Närstrid beröring Mål: Du eller en varelse. Effekt: Målet återfår livspoäng som om det hade spenderat tre vitalitetspoäng.

Mångfaldig läka lätta skador Präst Nytta 10 Du kallar fram den helande kraften hos din gud och skickar ut den över dina skadade vänner. Daglig  Teurgi, Läkning Normal handling Intill utbrott 5 Mål: Du och varje allierade inom utbrottet. Effekt: Målet återfår livspoäng som om det hade spenderat ett vitalitetspoäng och återfår dessutom extra livspoäng motsvarande halva din Visdom.

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D