Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Regler>Rollspelet>Basregler>Klasser och talanger>Paladin

Paladin

Särdrag Stridsroll: En paladins roll är försvar. Han är tungt rustad och tål mycket stryk. Talangkälla: En paladins talanger baseras på teurgi. Han har skaffat sig dessa genom att hängivet kämpa för sina ideal. Grundegenskaper: Den viktigaste grundegenskapen för en paladin är Styrka, men han behöver även Utstrålning och Visdom. Livspoäng per grad: 5. Vitalitetspoäng: 8 + halva Fysiken. Försvarsfördelar: +1 Stabilitet, +1 Reflexer, +1 Vilja. Klassfärdigheter: En paladins klassfärdigheter (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Diplomati (Uts), Historia (Int), Insikt (Vis), Kuva (Uts), Läkekonst (Vis), Religion (Int) och Uthållighet (Fys). Tränade färdigheter: Religion plus ytterligare tre klassfärdigheter. Vapenträning: Enkla närstridsvapen, militära närstridsvapen och enkla avståndsvapen. Pansarträning: Tyg, läder, skinn, ringbrynja, fjällpansar, rustning, lätt sköld och tung sköld. Klassförmågor: Kraftflöde, Märka syndare, Handpåläggning.

Paladiner är förkämpar och försvarare av sanning, rättvisa och den rätta vägen. Han är hängiven sin gud och genom guden får han kraft att göra det rätta. Den typiske paladinen är en helig riddare, uppsutten på sin trofasta springare för att nedkämpa ondskan varhelst den vågar visa sig. Vad paladiner saknar i list och finurlighet, uppväger de mer än väl med uppriktighet, ärlighet och mod.

Äventyrande: Paladiner söker efter fiender och orättvisor för att ställa saker till rätta igen. De är heliga förkämpar som aldrig tvekar att ge sig i kast med de mörka makterna.

Magi: Magi är hängivenhet till sina ideal. Genom att låta sanning och rättvisa råda kan mirakel utföras.

Religion: Paladiner är utöver präster i sin hän-givenhet och bekänner sig oftast till någon lagligt god, laglig eller god gud. Det är dock inte omöjligt för en paladin att tillhöra någon annan gud, så länge han tjänar gudens sanning och rättvisa.

Bakgrund: Vissa sagovärldar har riddarordnar som nästan uteslutande utgörs av paladiner. I andra världar kan det vara enskilda väpnare som i sin strävan efter närmast ouppnåeliga riddarideal, lyckas bli paladiner.

Raser: Människor och dvärgar är de som har flest paladiner bland sin befolkning. Bland alver och halvorcher är det så sällsynt att man knappt hört talas om det och inte heller bland gnomer eller halvlingar är det speciellt vanligt.

Andra klasser: Paladiner har en förmåga att se världen i enbart svart och vitt. Magiker som sysslar med nekromanti, liksom präster av onda gudar, är hatade fiender, medan andra klasser är personer som kan vara till nytta även om de inte har den klarsynthet som en paladin besitter.

Paladiners verktyg

En paladin kan använda en helig symbol som verktyg för sina mirakel. Han kan fortfarande kasta mirakel även utan ett sådant verktyg, men när han använder ett magiskt verktyg erhåller han dess fördel på attack- och skadeslag när han kastar mirakel som har nyckelordet ”Verktyg”. Paladiner kan även använda ett heligt svärd som verktyg.

Paladiner och gudar

En paladin är helt hängiven en viss gud och måste alltid ha samma livsåskådning som guden. Följande gudar finns att välja på. Gud Livsåskådning Domäner Jasmai Lagligt god Visdom, Magi Korden Lagligt god Lagar, Försvar Yahene Lagligt god Ljus, Krig, Beskydd Aridyn God Resor, Väktare Thalander God Djur, Jordbruk, Växter Loramni Kaotiskt god Frihet, Läkning, Beskydd Luna Kaotiskt god Månen, Dimmor Anaris Laglig Eld, Krig, Solen Arkanni Laglig Krig, Rättvisa, Styrka Kuzana Laglig Jord, Kunskap, Byggen Motara Laglig Krig, Läkning, Styrka Valkoon Laglig Fåglar, Krig, Luft Bruggid Neutral Döden, Läkning, Resor Chalavar Neutral Frosseri, Rikedom Delunda Neutral Resor, Hantverk, Tur Enoran Neutral Döden, Kunskap Shehaan Neutral Lurendrejeri, Dimmor Thoin Neutral Jord, Krig, Styrka Gadaru Kaotisk Lurendrejeri, Tur Vaath Kaotisk Skratt, Tur Kain Lagligt ond Förstörelse, Krig Alchenda Ond Lurendrejeri, Beskydd Isbri Ond Kunskap, Luft Larhoon Ond Döden, Lurendrejeri Esteris Kaotiskt ond Döden, Kaos Halgrin Kaotiskt ond Smärta, Ondska Vogg Kaotiskt ond Eld, Förstörelse, Kaos

Klassförmågor

Kraftflöde

En gång per situation kan du låta din guds kraft flöda ut genom dig. Denna himmelska kraft kan ta många former – två ges här, men det finns knep en paladin kan välja för att få fler alternativ. Det finns även ett knep som tillåter att han använder sitt kraftflöde en extra gång per situation.

Kraftflöde: Gudabenådad Paladin klassförmåga Din guds rena kraft ger en varelse i närheten av dig möjlighet att bli av med ett försvagande tillstånd. Situation  Teurgi Snabb handling Intill utbrott 10 Mål: En varelse inom utbrottet Effekt: Målet får göra ett räddningsslag med en fördel motsvarande en fjärdedel av din Utstrålning.

Kraftflöde: Gudakraft Paladin klassförmåga Din kropp uppfylls av din guds kraft och ditt angrepp förgör dina fiender. Situation  Teurgi Snabb handling Personlig Effekt: Du erhåller en fördel motsvarande en fjärdedel av din Visdom på skadeslaget för din nästa attack i samma drag.

Utse syndare

Du kan utse en fiende till syndare för att tvinga honom att ta strid mot dig. Utse syndare Paladin klassförmåga Du utmanar djärvt en fiende nära dig och sveder honom med himmelsk strålglans om han ignorerar din utmaning. Obegränsad  Teurgi, Strålande Snabb handling Intill utbrott 3 Mål: En varelse inom utbrottet Effekt: Du markerar målet. Målet förblir markerat tills du använder denna kraft mot ett annat mål. Om du markerar andra varelser med andra krafter förblir detta mål markerat. En varelse kan bara ha en markering i taget. En ny markering ersätter en gällande markering. Om målet utför en attack som inte omfattar dig, erhåller han en nackdel av –2 på attackslagen och drabbas av strålande skada motsvarande halva din Utstrålning. Målet drabbas bara av denna skada en gång per drag. Om du rör dig bort från syndaren (dvs. slutar en förflyttning längre bort från syndaren än där du började), upphör markeringen genast och du kan inte använda talangen igen förrän i ditt nästa drag.

Handpåläggning

Genom denna förmåga kan du ge dina allierade av din egen styrka för att läka deras skador. Du kan använda denna förmåga ½Visdom antal gånger per dag, men endast en gång per drag. Handpåläggning Paladin klassförmåga Du ger av dig själv för att bota andra. Daglig (special)  Teurgi, Läkning Snabb handling Närstrid beröring Special: Du kan använda denna förmåga ½Visdom gånger per dag, men aldrig mer än en gång per drag. Mål: En varelse Effekt: Du spenderar ett vitalitetspoäng, men återfår inga livspoäng själv. Istället återfår målet livspoäng motsvarande sin egen vitalitet.

Paladiners talanger

Bastalanger

Försvagande slag Paladin Bastalang Ditt brutala angrepp lämnar fienden kraftlös. Obegränsad  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 1d + ½Styrka skada. Om målet är en utsedd syndare, drabbas det av en nackdel på alla skadeslag motsvarande halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.

Heligt slag Paladin Bastalang Du attackerar fienden med ditt vapen, som flammar av heligt ljus. Obegränsad  Teurgi, Strålande, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 1d + ½Styrka strålande skada. Om målet är en utsedd syndare, erhåller du en fördel av ½Visdom på skadan.

Oförfärat slag Paladin Bastalang Att oddsen är emot dig, stärker bara din beslutsamhet. Obegränsad  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka+1 per fiende intill dig mot PK. Träff: 1d + ½Styrka skada.

Stärkande slag Paladin Bastalang Du attackerar din fiende utan nåd eller uppehåll, och din ihärdighet belönas med en gudagåva av livskraft. Obegränsad  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 1d + ½Styrka skada och du erhåller ½Utstrålning tillfälliga livspoäng.

Sök syndaren Paladin Bastalang Ditt vapen söker sig obönhörligt mot syndaren. Obegränsad  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse som är utsedd syndare. Attack: Styrka+2 mot PK. Träff: 1d + ½Styrka skada.

Första gradens talanger

Genomträngande dråpslag Paladin Attack 1 Kraften i ditt slag tränger rakt igenom din fiendes pansar. Situation  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot Reflexer. Träff: 2d + ½Styrka skada och målet och ett antal fiender intill dig motsvarande halva din Visdom är markerade fram till slutet av ditt nästa drag.

Paladinens straffdom Paladin Attack 1 Din våldsamma attack straffar din fiende och skänker en allierad ny kraft. Daglig  Teurgi, Läkning, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK Träff: 3d + ½Styrka skada. Effekt: En allierad inom 5 meter från dig kan spendera ett vitalitetspoäng.

Skrämmande dråpslag Paladin Attack 1 Kraften i ditt slag får din fiende att tveka. Situation  Teurgi, Fruktan, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 2d + ½Styrka skada. Målet drabbas av en nackdel på alla attackslag motsvarade halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.

Skyddande dråpslag Paladin Attack 1 Kraften i ditt slag formas till en sköld runt en av dina allierade. Situation  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 2d + ½Styrka skada. Effekt: En allierad inom 5 meter från dig erhåller en talangfördel på PK motsvarande halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.

Straffande strålglans Paladin Attack 1 Du omvärver din fiende med heligt ljus. Daglig  Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse Attack: Styrka mot Reflexer Träff: 3t8 + ½Styrka strålande skada, målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag och målet drabbas av en nackdel av –2 på PK (räddningsslag avslutar). Miss: Halv skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag.

Strålande dråpslag Paladin Attack 1 Kraften i ditt slag står som en helig strålglans kring ditt vapen. Situation  Teurgi, Strålande, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 2d + ½Styrka + ½Visdom strålande skada.

Syndagissel Paladin Attack 1 Du åkallar din gud och drabbar din fiende med fruktansvärda smärtor som blir värre varje gång han attackerar någon. Daglig  Teurgi, Verktyg Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse Attack: Styrka mot Vilja Träff: 3t8 + ½Styrka skada. En gång per drag drabbas målet av 1t8 + ½Utstrålning skada om han utför någon attack i sitt drag (räddningsslag avslutar). Miss: Halv skada. En gång per drag drabbas målet av 1t4 skada om han utför någon attack i sitt drag (räddningsslag avslutar).

Andra gradens talanger

Helgad cirkel Paladin Nytta 2 Din helgar ett område till din gud och åkallar gudens beskydd. Daglig  Teurgi, Verktyg, Zon Normal handling Intill utbrott 3 Effekt: Utbrottet skapar ett område som ger dig och dina allierade en talangfördel av +1 på PK under resten av situationen medan ni befinner er inom området.

Himmelsk vältalighet Paladin Nytta 2 Ditt tal fylls av himmelskt välljud. Daglig  Teurgi Snabb handling Personlig Effekt: Du erhåller en talangfördel av +4 på alla tester av Diplomati under resten av situationen.

Martyrens välsignelse Paladin Nytta 2 Du kliver fram och tar emot en attack som var ämnad för en allierad. Daglig  Teurgi Omedelbart avbrott Intill utbrott 1 Utlösare: En allierad intill dig blir träffad av en närstridsattack eller en avståndsattack. Effekt: Du blir träffad av attacken istället.

Tredje gradens talanger

Omskakande dråpslag Paladin Attack 3 Med ett väldigt slag får du din fiende att vackla bakåt. Situation  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse. Attack: Styrka mot PK. Träff: 2d + ½Styrka skada och du knuffar målet ½Visdom meter .

Rättrådigt dråpslag Paladin Attack 3 Ditt rättrådiga slag fyller dig och dina allierade med överjordisk kraft. Situation  Teurgi, Läkning, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK. Träff: 2d + ½Styrka skada och du och alla allierade inom 5 meter från dig erhåller tillfälliga livspoäng motsvarande din Utstrålning.

Svepande dråpslag Paladin Attack 3 Du svingar ditt vapen omkring dig så att du får två fiender med en smäll. Situation  Teurgi, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En eller två varelser. Attack: Styrka mot PK, en attack per mål. Träff: 1d + ½Styrka skada och målet är markerat fram till slutet av ditt nästa drag.

Uppiggande dråpslag Paladin Attack 3 Du dräper din fiende och du och dina allierade piggas upp av den heliga kraften i ditt slag. Situation  Teurgi, Läkning, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot Vilja. Träff: 2d + ½Styrka skada. Om du är sargad återfår du livspoäng motsvarande din Utstrålning. Sargade allierade inom 5 meter från dig återfår även de livspoäng motsvarande din Utstrålning.

Femte gradens talanger

Guds hand Paladin Attack 5 Du blir till din guds hand och sänder brännande ljus mot dina fiender. Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse Attack: Styrka mot Stabilitet Träff: 3t8 + ½Styrka strålande skada och målet drabbas av sårbarhet mot strålande skada motsvarande halva din Utstrålning under resten av situationen. Miss: Halv skada och målet drabbas inte av någon sårbarhet.

Guds vrede Paladin Attack 5 Du sänder ut din guds vrede mot alla fiender omkring dig. Daglig ✦ Teurgi, Verktyg, Zon Normal handling Intill utbrott (¼Utstrålning) Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Styrka mot Reflexer Träff: 2t6 + ½Styrka skada. Effekt: Utbrottet skapar ett område uppfyllt av ett heligt ljus som varar under resten av situationen och som ger dig och dina allierade en talangfördel av +1 på alla försvar medan ni befinner er inom området.

Offervilja Paladin Attack 5 Du tar ingen hänsyn till din kropps begränsningar utan satsar allt på att fälla fienden. Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK och du måste förlora ett vitalitetspoäng (vilket inte återger några livspoäng). Träff: 4d + ½Styrka strålande skada. Miss: Halv skada

Sjätte gradens talanger

Delad skada Paladin Nytta 6 Du tar på dig en allierades lidande och smärtor. Daglig ✦ Teurgi Snabb handling Avstånd 5 Effekt: Du väljer ut en allierad inom 5 meter från dig och under resten av situationen överförs hälften av all skada den allierade drabbas av till dig istället. Ingen effekt kan reducera den skada du får på detta vis. Du kan avsluta denna effekt när du vill som en fri handling.

Guds röst Paladin Nytta 6 Du försäkrar dina allierade om att din gud hjälper dem att slå ner fienden. Daglig ✦ Teurgi Snabb handling Intill utbrott 1 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet Effekt: Under resten av situationen lägger målen halva din Utstrålning till alla sina skadeslag.

Helig ande Paladin Nytta 6 Nu uppfylls alla av en helig ande och kan höra varandra tänka. Daglig ✦ Teurgi Snabb handling Intill utbrott 6 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet Effekt: Under resten av situationen kan alla målen kommunicera telepatiskt med en räckvidd av 20 meter. Dessutom, när du utför en Bistå annan till någon av de andra målen ger din hjälp +4 istället för +2.

Sjunde gradens talanger

Beskyddande dråpslag Paladin Attack 7 Du byter snabbt plats med en sårad kamrat och tar hand om hans motståndare med ett kraftfullt hugg. Situation ✦ Teurgi, Teleportation, Vapen Normal handling Närstrid vapen Primärmål: En allierad inom ½Visdom meter Effekt: Du och primärmålet byter plats med varandra. Om en fiende nu är inom räckhåll, kan du utföra en sekundärattack. Sekundärmål: En fiende Sekundärattack: Styrka mot PK Träff: 2d + ½Styrka skada.

Dundrande dråpslag Paladin Attack 7 Du slår med ditt vapen och en våldsam åskknall slår omkull din fiende. Situation ✦ Teurgi, Dunder, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Styrka mot PK (om målet är markerat av dig, ger en träff med 19–20 en fatalitet) Träff: 2d + ½Styrka dunderskada och målet slås omkull och blir liggande.

Fjättrad fiende Paladin Attack 7 Du slungar din guds kraft mot fienden, fjättrar honom med den och drar honom till dig. Situation ✦ Teurgi, Verktyg Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse Attack: Styrka mot Vilja Träff: 2t10 + ½Styrka skada och du drar målet ½Utstrålning meter mot dig.

Guds ljus Paladin Attack 7 Du lyser plötsligt upp med ett gudomligt ljus som får fienderna att vackla. Situation ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Intill utbrott 1 Mål: Varje fiende inom utbrottet. Attack: Styrka mot Stabilitet Träff: 1t8 + ½Styrka strålande skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag.

Nionde gradens talanger

Ensam är stark Paladin Attack 9 Du är avskuren från dina allierade, men det gör dig bara starkare. Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Intill utbrott 1 Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Styrka mot Stabilitet Träff: 2t8 + ½Styrka strålande skada. Effekt: Målet är försvagat (räddningsslag avslutar) Special: Du kan inte använda denna talang om det finns allierade intill dig eller inom (5-½Utstrålning) meter från dig.

Guds glans Paladin Attack 9 Du sänder ut en gloria av heligt ljus som får fienden tappa mod och tveka. Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Intill utbrott 1 Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Styrka mot Vilja Träff: 2t8 + ½Styrka strålande skada. Effekt: Varje fiende som startar sitt drag intill dig blir nersaktad fram till slutet av ditt nästa drag. Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen.

Heligt sken Paladin Attack 9 Du får ett gudomligt sken att spela över en fiende och andra fiender runt ryggar tillbaka. Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg Normal handling Avstånd 10 Primärmål: En varelse Attack: Styrka mot Reflexer Träff: 1t10 + ½Styrka strålande skada. Utför en sekundärattack. Sekundärmål: Varje fiende intill primärmålet Sekundärattack: Styrka mot Reflexer Träff: 1t10 + ½Styrka strålande skada och du knuffar målet ½Utstrålning meter. Bevara snabb: När du bevarar denna effekt kan du utföra en ny sekundärattack (räknat från samma primärmål) mot ett sekundärmål. Miss: Halv skada och ingen sekundärattack.

Tionde gradens talanger

Ett nytt hopp Paladin Nytta 10 Plötsligt ser alla ett gudomligt ljus tändas i dina ögon. Daglig ✦ Teurgi Normal handling Intill utbrott 3 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet Effekt: Målet kan göra ett räddningsslag mot varje försvagande effekt han är drabbad av.

Själsrening Paladin Nytta 10 Med en ren själ kan inget ont drabba en. Situation ✦ Teurgi Snabb handling Avstånd 5 Mål: Du eller en allierad Effekt: Målet gör ett räddningsslag med en fördel av +2.

Ta mig istället Paladin Nytta 10 Med en gudomlig befallning får du faran att sugas mot dig. Daglig ✦ Teurgi Omedelbart avbrott Personlig Utlösare: Du blir attackerad av en ytattack (Intill eller Område). Effekt: Attacken träffar dig automatiskt, men alla allierade som blir träffade av samma attack drabbas bara av halv skada.

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D