Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Regler>Rollspelet>Basregler>Klasser och talanger>Jägare

Jägare

Stridsroll: En jägares roll är slagkraft. Han inriktar sig på ett byte i taget och fäller det. Talangkälla: En jägares talanger baseras på kamp. Han har skaffat sig dessa genom vapenträning och stridsvilja. Grundegenskaper: Den viktigaste grundegenskapen för en jägare är Händighet, men han behöver även Styrka och Visdom. Livspoäng per grad: 4. Vitalitetspoäng: 7 + halva Fysiken. Grundegenskapshöjning: +1 Händighet. Försvarsfördelar: +1 Stabilitet, +1 Reflexer. Klassfärdigheter: En jägare är tränad på 4 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en jägare (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Akrobatik (Hän), Förstulenhet (Hän), Grottkunskap (Vis), Idrott (Sty), Läkekonst (Vis), Uppfatta (Vis), Uthållighet (Fys) och Vildmarkskunskap (Vis). Vapenträning: Enkla närstridsvapen, militära närstridsvapen, enkla avståndsvapen och militära avståndsvapen. Pansarträning: Tyg, läder och skinn. Klassförmågor: Jägarens byte, Obehindrat skott och Stridsstil.

Jägare är ensamma personer som lever i civilisationens utmarker, lär sig att överleva i vildmarken och lite strid och förstulenhet på vägen. De betraktas ofta som opålitliga av dem som lever ett mer skyddat och civiliserat liv, men de kan vara ovärderliga för dem som behöver hitta någon eller något i vildmarken eller som behöver säkra de vilda delarna av nationen.

Äventyrande: En jägares hela liv är äventyr. De flesta spenderar varje kväll i grubblerier om de någonsin skall få se sina hem igen och många av dem har inte ens några hem att återvända till. De jagar obevekligt de fiender som hotar eller förstört deras hem.

Magi: Magi är hängivenhet för vildmarken. Det vilda och fria har sin egen magi och den som lever i vildmarken får ta del av den.

Religion: Jägare respekterar naturgudar på grund av det liv de lever i civilisationens utkant, men saknar, till skillnad från druiderna och shamanerna, magiska förmågor. Jägare brukar känna till en del av alla religioner och det är ovanligt för en jägare att ha en stark förkärlek för en viss religion.

Bakgrund: Jägare har vanligtvis inte ett stillsamt hemmaliv. Antingen tog detta abrupt slut på grund av saker bortom deras kontroll eller också kände de bara att hemmets väggar blev alltför påträngande.

Raser: Människor och orcher har en stark jägartradition, fast alvers och älvors lidelse för naturen kan ofta få dessa raser att följa jägarens väg. Även en del gnomer och halvlingar blir ibland jägare.

Andra klasser: Jägare lever i samhällets utkanter, men kommer ändå oftast överens med de flesta andra klasser.

Klassförmågor

Jägarens byte

En gång per drag kan du, som en snabb handling, utse den närmaste fiende som du kan se till ditt byte. Du kan bara ha en fiende utsedd till ditt byte i taget. Detta val varar tills situationen är över, tills bytet är besegrat eller tills du utser ett annat byte. När du attackerar ditt byte, har du tärningsfördel på attackslaget.

Obehindrat skott

Om ingen av dina allierade är närmare målet än du, erhåller du en fördel av +2 på attackslaget.

Stridsstil

Vid första graden väljer du vilken stridsstil du vill studera: bågskytte, armborst eller två vapen. Bågskytte: Du erhåller knepet Rörlighet som ett extraknep. Dessutom har alla gratisattacker mot dig tärningsnackdel på attackslaget. Armborst: Du erhåller knepet Långskott som ett extraknep. Dessutom kan du ladda om ett armborst som normalt är Ladda snabb som en fri handling istället. Två vapen: Du erhåller knepet Tålighet som ett extraknep. Dessutom räknas alla enhandsvapen som inte har nyckelordet Bastant som avighandsvapen för dig.

Jägares talanger

Dina talanger är djärva bragder med pilbåge eller två vapen.

Bastalanger

Dubbelattack Jägare Attack 1 Du låter dina två vapen vina över fienden samtidigt. Obegränsad  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste attackera med två vapen. Mål: En eller två varelser Attack: Händighet mot PK, två attackslag Träff: 1d skada med vardera attacken.

Flinkt skott Jägare Attack 1 Du står inte still medan du skjuter ett skott mot din fiende. Obegränsad  Kamp, Vapen Normal handling Avstånd vapen Mål: En varelse Special: Du kan glida 1 meter före eller efter själva attacken Attack: Händighet mot PK Träff: 1d + ¼Händighet skada.

Noggrant skott Jägare Attack 1 Du studerar din fiende och letar efter en glipa i hans försvar. Först när du finner den skjuter du. Obegränsad  Kamp, Vapen Normal handling Avstånd vapen Krav: Du måste attackera med ett avståndsvapen. Mål: En varelse Attack: Händighet+2 mot PK Träff: 1d + ¼Händighet skada.

Slå och spring Jägare Attack 1 Du ger din fiende en smäll som får honom ur balans tillräckligt länge för att du skall kunna sticka iväg. Obegränsad  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK Träff: 1d + ¼Händighet skada. Effekt: Om du förflyttar dig i samma drag efter att ha utfört denna attack, räknas den första rutan du lämnar inte som hotad av ditt mål för attacken.

Smärtsam attack Jägare Attack 1 Du tar sikte med ditt vapen mot en extra känslig del av fienden. Obegränsad  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK Träff: 1d + ¼Händighet + ¼Styrka (närstrid) eller +¼Visdom (avstånd) skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag.

Första gradens talanger

Lemlästande skott Jägare Attack 1 Ett genomträngande skott i din fiendes ben ger honom lite annat att tänka på. Daglig  Kamp, Vapen Normal handling Avstånd vapen Krav: Du måste attackera med ett avståndsvapen. Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK Träff: 2d + ¼Händighet skada och målet är nersaktat och erhåller 5 fortgående skada (räddningsslag avslutar båda). Miss: Halv skada, ingen fortgående skada och målet är nersaktat fram till slutet av ditt nästa drag.

Ormbett Jägare Attack 1 Likt två huggtänder placerar du två pilar eller två klingor i din fiendes kropp. Situation  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Krav: Du måste attackera med två vapen eller med ett avståndsvapen. Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK, två attackslag Träff: 1d + ¼Händighet skada med vardera attacken. Om båda attackerna träffar, gör du extra skada motsvarande ¼Styrka (närstrid) eller ¼Visdom (avstånd).

Plötslig attack Jägare Attack 1 Du hugger till med vänstern, duckar under din fiendes gard snurrar runt och hugger honom i ryggen med högern. Daglig  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste attackera med två vapen. Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK (avighandsvapnet) Träff: 1d skada (avighandsvapnet). Effekt: Du glider 1 meter och gör en sekundärattack mot samma mål: Sekundärattack: Händighet mot PK (huvudvapnet) Träff: 2d + ¼Händighet skada (huvudvapnet) och målet är försvagat fram till slutet av ditt nästa drag.

Pumaslag Jägare Attack 1 Du virvlar runt med dina vapen och, likt en sårad puma, sliter du upp sår i alla fiender omkring dig. Situation  Kamp, Vapen Normal handling Intill utbrott 1 Krav: Du måste attackera med två vapen. Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Händighet mot PK Träff: 1d + ¼Händighet skada

Rävlist Jägare Attack 1 Du viker undan och följer med din fiendes hugg och gör sedan en snabb attack innan han återfår balansen. Situation  Kamp, Vapen Omedelbar reaktion Närstrid eller Avstånd vapen Utlösare: En fiende gör en närstridsattack mot dig. Attack: Du kan glida en meter och sedan utföra en grundattack mot fienden som attackerade dig. Special: Du erhåller en talangfördel av ¼Händighet (närstrid) eller ¼Visdom (avstånd) på attackslaget.

Smidig attack Jägare Attack 1 Du rör dig smidigt över slagfältet medan du angriper dina fiender. Situation  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Mål: En varelse Special: Du kan glida ¼Styrka (närstrid) eller ¼Visdom (avstånd) meter före eller efter själva attacken. Attack: Händighet mot PK Träff: 2d + ¼Händighet skada.

Träklyveri Jägare Attack 1 Du skjuter iväg två pilar samtidigt mot två olika mål. Daglig  Kamp, Vapen Normal handling Avstånd vapen Krav: Du måste attackera med ett avståndsvapen. Mål: Två varelser inom 3 meter från varandra. Attack: Händighet mot PK, slå två attackslag, ta det bättre och använd det mot båda målen. Träff: 2d + ¼Händighet skada i vardera målet.

Vargkäftar Jägare Attack 1 Likt två huggtänder placerar du två klingor i din fiendes kropp. Daglig  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste attackera med två vapen. Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK, två attackslag Träff: 2d + ¼Händighet skada med vardera attacken. Miss: Halv skada med vardera attacken.

Andra gradens talanger

Ge efter Jägare Nytta 2 Fienden träffade dig visserligen, men du använder kraften i hans slag till att rulla bakåt i skydd. Situation  Kamp Omedelbar reaktion Personlig Utlösare: En fiende skadar dig med en närstridsattack. Effekt: Du kan glida ¼Styrka meter och erhåller en talang-fördel av +2 på alla försvar fram till början av ditt nästa drag.

Goda råd Jägare Nytta 2 ”Om folk bara kunde lyssna på mig oftare.” Situation  Kamp Omedelbar reaktion Avstånd 5 Utlösare: En allierad som du kan se och höra inom räckvidden testar en färdighet som du är tränad på. Effekt: Du ger din allierade möjlighet att slå om testet med en talangfördel motsvarande en fjärdedel av din Visdom.

Urbalanserande parering Jägare Nytta 2 Du blockerar fiendens attack och leder hans kraft vidare dit du vill ha honom. Situation  Kamp Omedelbar reaktion Närstrid 1 Utlösare: En fiende missar dig med en närstridsattack. Effekt: Du omplacerar fienden till en ruta intill dig och han har Underläge mot dig fram till slutet av ditt nästa drag.

Tredje gradens talanger

Getingstick Jägare Attack 3 Likt en ilsken geting stinger du din fiende. Situation  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Mål: En varelse som du utsett till ditt byte. Attack: Händighet mot Reflexer. Träff: 2d + ¼Händighet skada och målet är omtumlat (räddningsslag avslutar).

Hindrande attack Jägare Attack 3 Du hindrar fiendens attack med din snabba klinga eller ditt snabba skott. Situation  Kamp, Vapen Omedelbart avbrott Närstrid eller Avstånd vapen Utlösare: Du eller en allierad blir attackerad av en varelse. Mål: Den attackerande varelsen Attack: Händighet mot PK. Träff: 1d + ¼Händighet skada. Målet drabbas av en nackdel på attack¬slaget för denna attack motsvarande halva din Styrka (närstrid) eller Visdom (avstånd).

Jaguarsprång Jägare Attack 3 Två snabba attacker medan du tar dig till en fördelaktigare position. Situation  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Krav: Du måste attackera med två vapen eller med ett avståndsvapen. Mål: En eller två varelser Attack: Händighet mot PK, två attackslag. Special: Du kan glida ¼Styrka (närstrid) eller ¼Visdom (avstånd) meter efter din första eller andra attack. Träff: 1d + ¼Händighet skada med vardera attacken.

Vildsvinsangrepp Jägare Attack 3 Likt ett uppretat vildsvin driver du din fiende bakåt. Situation  Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Krav: Du måste attackera med två vapen eller med ett avståndsvapen. Mål: En eller två varelser Attack: Händighet mot PK, två attackslag. Träff: 2d + ¼Händighet skada med vardera attacken. Dessutom knuffar du målet 1 meter med varje träff. Om du träffar samma mål med båda attackerna, knuffar du det ¼Styrka (närstrid) eller ¼Visdom (avstånd) meter.

Femte gradens talanger

Schakalens fint Jägare Attack 5 Två snabba hugg mot en fiende och sedan blixtsnabbt fram och slå till en annan. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste attackera med två vapen Primärmål: En varelse Special: Du kan glida 2 meter innan attacken. Attack: Händighet mot PK, två attackslag (huvudvapen och avigvapen) Träff: 2d + ½Händighet skada (huvudvapen) och 1d + ½Händighet skada (avigvapen). Effekt: Efter attacken kan du glida 2 meter och utföra en sekundärattack. Sekundärmål: En varelse som inte var primärmål. Sekundärattack: Händighet mot PK (avigvapen) Träff: 2d skada (avigvapen).

Smärtande skott Jägare Attack 5 Din pil borrar sig in i fiendens kropp och skadar både nerver och muskler. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Avstånd vapen Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK Träff: 3d + ½Händighet skada och målet är försvagat (räddningsslag avslutar). Miss: Halv skada och målet är inte försvagat.

Tigersprång Jägare Attack 5 Som en ilsken tiger flyger du på din fiende och får honom att vackla. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste attackera med två vapen Mål: En eller två varelser Attack: Händighet mot PK, två attackslag (huvudvapen och avigvapen) Special: Innan eller efter attackerna kan du glida din fart. Träff: 1d + ½Händighet skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag. Om båda attackerna träffade samma mål är det dessutom nersaktat fram till slutet av ditt nästa drag.

Vesslans bett Jägare Attack 5 Med en pil som borrar sig djupt in ger du fienden något annat att tänka på. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Avstånd vapen Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK Träff: 3d + ½Händighet skada och målet drabbas av en nackdel av –2 på alla attackslag under resten av situationen. Miss: Halv skada och målet drabbas av en nackdel av –1 på alla attackslag under resten av situationen.

Sjätte gradens talanger

Alltid redo Jägare Nytta 6 Ingen tar dina vänner på sängen när det vankas strid. Daglig ✦ Kamp Icke-handling Avstånd synhåll Effekt: I början av en överraskningsrunda då dina allierade blivit överraskade men inte du, kan du använda denna talang till att ta bort tillståndet överraskad från ½Visdom antal allierade.

Lysande råd Jägare Nytta 6 Du är full av de mest fantastiska råd. Daglig ✦ Kamp Snabb handling Avstånd 10 Mål: En allierad Effekt: Målet erhåller en fördel på tester av en färdighet som du är tränad på som motsvarar halva din Visdom. Fördelen varar under resten av situationen och målet måste kunna se och höra dig för att kunna utnyttja den.

Såsom vinden Jägare Nytta 6 Såsom vinden viker du undan när en fiende springer fram mot dig. Situation ✦ Kamp Omedelbart avbrott Personlig Utlösare: En fiende flyttar intill dig. Effekt: Du kan glida ½Styrka meter.

Sjunde gradens talanger

Björnens klor Jägare Attack 7 Du snurrar runt med dina vapen och slår till dina fiender så att de stapplar bakåt och faller. Situation ✦ Kamp, Vapen Normal handling Intill utbrott 1 Krav: Du måste attackera med två vapen. Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Händighet mot PK Träff: 1d + ½Händighet skada och du knuffar målet ½Styrka meter och slår omkull det liggande.

Falköga Jägare Attack 7 Inget undgår din knipskarpa blick. Situation ✦ Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Mål: En varelse Attack: Händighet mot PK. Du erhåller en fördel av ½Styrka (närstrid) eller ½Visdom (avstånd) på attackslaget och får ignorera nackdelar av skydd och skyl (men inte förbättrat skydd eller totalt skyl). Träff: 2d + ½Händighet skada.

Parskott Jägare Attack 7 Du skickar två snabba pilar mot två olika mål. Situation ✦ Kamp Normal handling Avstånd vapen Mål: Två varelser Attack: Händighet mot PK, en attack per mål Träff: 2d + ½Händighet skada (första skottet) och 1d + ½Händighet skada (andra skottet).

Örnens hugg Jägare Attack 7 Likt en örn hackar du snabbt ett hugg åt höger och ett hugg åt vänster. Situation ✦ Kamp, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste attackera med två vapen. Mål: En eller två varelser Attack: Händighet mot PK, två attackslag (huvudvapen och avigvapen) Träff: 2d + ½Händighet skada (huvudvapen) och 1d + ½Händighet skada (avigvapen).

Nionde gradens talanger

Bågens övermakt Jägare Attack 9 När fienden kommer alldeles intill dig är du som farligast. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Avstånd 1 Mål: En fiende intill dig Attack: Händighet mot PK. Special: Denna attack orsakar inte någon gratisattack. Träff: 4d + ½Händighet skada. Miss: Halv skada.

Pilskur Jägare Attack 9 Himlens förmörkas när du sänder iväg pil efter pil över dina fiender. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Intill utbredning 3 Krav: Du måste attackera med ett avståndsvapen Mål: Varje fiende du kan se inom utbredningen Attack: Händighet mot PK Träff: 2d + ½Händighet skada. Miss: Halv skada.

Järvens raseri Jägare Attack 9 Likt en järv inträngd i ett hörn far du ut mot alla fiender omkring dig. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Intill utbrott 1 Krav: Du måste attackera med två vapen Mål: Varje fiende du kan se inom utbrottet Attack: Händighet mot PK Träff: 2d + ½Händighet skada. Miss: Halv skada.

Snabb attack Jägare Attack 9 Du rör dig framåt och dräper dina fiender såsom i förbifarten. Daglig ✦ Kamp, Vapen Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen Mål: En eller två varelser Special: Du kan gå hela din fart. När som helst under denna förflyttning kan du utföra attackerna. Attack: Händighet mot PK, två attacker. Träff: 3d + ½Händighet skada. Miss: Halv skada.

Tionde gradens talanger

Medvind Jägare Nytta 10 Krigets vindar tycks blåsa åt ditt håll och föra dig framåt snabbare. Situation ✦ Kamp Snabb handling Personlig Effekt: Fram till slutet av ditt nästa drag ökar din fart med +4 och när du utför en glidning kan du glida en extra meter.

Ur askan Jägare Nytta 10 Du tar dig loss från en fiende och undviker att hamna i elden igen. Daglig ✦ Kamp Omedelbart avbrott Personlig Utlösare: En fiende flyttar intill dig Effekt: Du kan glida 1 meter och sedan gå ½Styrka meter. Du får inte avsluta förflyttningen intill den fiende som utlöste handlingen.

Vildmarksfötter Jägare Nytta 10 Dina steg tar dig fram säkert över den oländigaste terräng. Daglig ✦ Kamp, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Din förflyttning hindras inte av svår terräng.

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D