Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Regler>Rollspelet>Basregler>Klasser och talanger>Barbar

Barbar

Stridsroll: En barbars roll är försvar och slagkraft. Hans råa styrka håller fienden på plats och hans vilda raseri jagar dem på flykten. Talangkälla: En barbars talanger baseras på Urkraft. Han kan utnyttja dem genom att ha kontakt med den primitiva vilden inom sig. Grundegenskaper: De viktigaste grundegenskaperna för en barbar är Fysik, Styrka, och Visdom. Livspoäng per grad: 5 Vitalitetspoäng: 10 + halva Fysiken. Grundegenskap: +1 Fysik. Försvarsfördelar: +2 Stabilitet. Tränade färdigheter: En barbar är tränad på 2 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en barbar (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Akrobatik (Hän), Idrott (Sty), Insikt (Vis), Kuva (Uts), Uppfatta (Vis), Uthållighet (Fys) och Vildmarkskunskap (Vis). Vapenträning: Enkla närstridsvapen och militära närstridsvapen. Pansarträning: Tyg, läder och skinn. Klassförmågor: Försvarsaura, Hög fart, Krokben, Raseri.

Barbaren är den klassiske primitive vilden som iklädd höftskynke och ett väldigt svärd vinner både strider och hjärtan. De kommer från länder utanför civilisationens gränser där livet är hårt och det krävs styrka och kraft för att överleva. De använder sin ociviliserade råstyrka för att besegra svaga, civiliserade fiender.

Äventyrande: Barbarer äventyrar för att uppfylla ett andligt sökande, för att hämnas en oförrätt mot sin familj eller för att vinna rikedom och ära. Ibland kan ju dock de rikedomar de finner få dem att lämna sitt ociviliserade leverne och kanske rent av ta emot kungakronan i ett land utan tronföljare.

Magi: Barbarer anser att magi är alldeles för regelstyrt och komplext för att lära sig. Vapen, däremot, är fria att användas när och hur man vill.

Religion: Barbarer brukar föredra naturgudar, krigsgudar, förfädersandar och naturandar.

Bakgrund: Den hårda uppväxt som ger barbarer sitt våldsamma humör, kan komma från många olika miljöer. Den klassiske barbaren kommer från en stam av ett primitivt nomadfolk som ligger i ständig fejd med både andra barbarstammar och civilisationens arméer. Men en barbar kan även härstamma från den frusna tundran, en tropisk arkipelag, djupa skogar eller i stort sett vilken vildmark som helst i världen. Ett fåtal barbarer blir till och med adopterade av civilisationer, att användas som ett slags bärsärkvapen.

Raser: Orcher är den av raserna som är troligast att vara barbar. Dock är de flesta barbar¬stammar människor som tar sig an föräldralösa barn. Även barbarstammar av halvlingar, alver eller dvärgar förekommer. Speciellt är dvärgarnas samhälle väldigt tolerant mot barbarer och de flesta dvärg-klaner har åtminstone några barbarer bland sig.

Andra klasser: Barbarer är speciellt miss¬tänk-samma mot de civiliserade klasserna – präster, paladiner och magiker. De kommer bäst överens med dem som har en nära relation med naturen, såsom druider, jägare och shamaner. Barbarer är lite av¬vaktande mot de flesta övriga klasser, men en barbar som växt upp i en stam kan även ha lärt känna barder, rackare och trollkonstnärer.

Klassförmågor

Försvarsaura

En fiende som startar sitt drag intill dig, blir markerad. En markerad fiende drabbas av en nackdel av –2 på attackslaget om han attackerar någon som han inte är markerad av. Att röra sig ut ur en ruta som är en del av en försvarsaura kostar en extra meter förflyttning. Auran ger dig även Motstå vapen motsvarande halva din Visdom plus halva din grad. Om du hamnar i raseri, upphör din aura omedelbart. Om du blir omringad upphör din försvarsaura så länge du är omringad.

Lättrörlig

När du är klädd i lätt pansar eller inget pansar alls erhåller du +1 på PK och din fart ökar med +1.

Krokben

Fiender som befinner sig intill dig, gör bäst i att inte ignorera dig. Krokben Barbar Klassförmåga Din fiende släpper dig med blicken och i nästa ögonblick ligger han på marken. Obegränsad ö Urkraft, Vapen Villkorad handling Närstrid vapen Reaktion: En fiende du har markerat utför en attack enbart mot mål som han inte är markerad av. Mål: Den utlösande fienden Effekt: Du slår omkull målet till liggande.

Raseri

När du använder en talang med nyckelordet ”Raseri”, hamnar du i bärsärkaraseri. Du kan även gå in i raseri som en snabb handling när du är sargad. När du hamnar i raseri gäller inte din försvarsaura och den fördelar den ger längre. Men du får direkt tillfälliga livspoäng motsvarande din Återhämtning och erhåller +2 på Vilja. När du är i raseri kan du samla ilsketärningar (t6), varje meter du rör dig mot målet innan en attack ger en tärning och varje fiende du har intill dig i slutet av ditt drag ger en tärning. Man kan ha maximalt 12 ilsketärningar sparade och de försvinner direkt när raseriet upphör. Dessa tärningar kan användas för att göra extra skada med en attack. Ända från tårna Barbar Klassförmåga Du släpper loss all din ilska i din attack. Obegränsad ö Urkraft, Vapen Villkorad handling Personlig Avbrott: Du utför en attack mot en fiende. Effekt: Du förbrukar alla dina ilsketärningar genom att slå dem allihop på en gång och gör extra skada med attacken enligt vad tärningarna visar. Varje ilsketärning som visar ”6”, ger en extra skadetärning till attacken.

Barbarers talanger

Bastalanger

Benknäckande strid Barbar Bastalang Du lägger hela din vikt bakom dina slag. Obegränsad  Urkraft, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Dina närstridsgrundattacker får +1t6 på skadeslagen.

Hoppande strid Barbar Bastalang Dina brutala attacker inleds med väldiga hopp. Obegränsad  Urkraft, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Du kan glida ½Visdom meter innan varje närstrids-grundattack. Du kan glida genom fienderutor, men inte stanna i dem.

Stormande strid Barbar Bastalang Du föser undan fiender medan du jagar fram mot ditt mål. Obegränsad  Urkraft, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Om du är i raseri, orsakar din förflyttning inga gratisattacker.

Överväldigande strid Barbar Bastalang Du slår med full kraft och tvingar din fiende bakåt. Obegränsad  Urkraft, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Varje gång du träffar eller missar med en närstrids-grundattack knuffar du målet 1 meter.

Uppfriskande strid Barbar Bastalang Inget muntrar upp dig lika mycket som ljudet av ben som knäcks av ditt vapen. För varje krossande slag blir du bara mer uppmuntrad att strida vidare. Obegränsad  Urkraft, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Varje gång du träffar med en närstridsgrundattack erhåller du tillfälliga livspoäng motsvarande halva din Visdom.

Första gradens talanger

Björnens raseri Barbar Attack 1 Du struntar helt i att försvara dig och satsar allt på att slå ner din fiende med ett enda slag. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 3d + ½Fysik + ½Styrka skada och du knuffar målet 1 meter. Miss: Halv skada och du orsakar en gratisattack från målet. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av björnens raseri. Så länge raseriet varar får du lägga ½Styrka till skadan på varje träff om du eller ditt mål är sargat.

Fiendeknäckare Barbar Attack 1 Du släpper lös all din ilska i ett våldsamt hugg. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik skada och du knuffar målet ½Styrka meter och slår omkull det liggande.

Flodvågens raseri Barbar Attack 1 Dina två vapen slår in i fiendens pansar samtidigt och splittrar det. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste strida med två vapen. Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK, två attacker (huvudvapen och avigvapen) Träff: 1d + ½Fysik skada och målet drabbas av en nackdel på PK motsvarande halva av din Visdom (räddningsslag avslutar). Miss: Halv skada och målet drabbas av en nackdel av –2 på PK. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av flodvågens raseri. Så länge raseriet varar får du utföra en extra kort handling varje gång du träffar en fiende med en attack.

Mäktig klyvning Barbar Attack 1 Antalet fiender betyder inget för dig. Du virvlar runt med ditt vapen utan att låta dig stoppas av varken kött eller ben. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Intill utbrott 1 Mål: Varje varelse du kan se inom utbrottet Attack: Fysik mot PK Träff: 1d + ½Fysik skada +1 skada för varje fiende intill dig.

Panterns raseri Barbar Attack 1 Du hugger din fiende och uppfylls av den snabba panterns ande. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 3d + ½Fysik skada. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av panterns raseri. Så länge raseriet varar får du lägga +2 till din fart och du kan glida 2 meter som en kort handling.

Skalv Barbar Attack 1 Du smäller ditt vapen i marken så att sprickor öppnas och dina fiender ruskas om ordentligt. Situation  Urkraft, Dunder Normal handling Intill utbrott 1 Mål: Varje varelse inom utbrottet Attack: Fysik mot Stabilitet Träff: 1t10 + ½Fysik dunderskada och rutorna i det påverkade området räknas som svår terräng fram till slutet av ditt nästa drag.

Stormvindens raseri Barbar Attack 1 Huggen från dina två vapen regnar ner över din fiende. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste strida med två vapen. Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK, fyra attacker (huvudvapen och avigvapen, två attacker med varje vapen) Träff: 1d skada. Special: Om minst två av attackerna träffar, drabbas målet av extra skada motsvarande halva din Styrka. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av stormvindens raseri. Så länge raseriet varar får du, varje gång en fiende missar dig med en närstridsattack, utföra en närstridsgrundattack mot denna fiende som en fri handling.

Virvelvind Barbar Attack 1 Du virvlar runt med ditt vapen och hugger till alla fiender omkring dig. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Intill utbrott 1 Krav: Du måste strida med två vapen. Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Fysik mot PK Träff: 1d + ½Fysik skada och du får utföra en sekundärattack med ditt avig¬vapen mot samma mål. Sekundärattack: Fysik mot PK Träff: 1d skada.

Vrål Barbar Attack 1 Du ger ifrån dig ett blodisande vrål som får fienden att rygga tillbaka. Situation  Urkraft, Fruktan Normal handling Avstånd 5 Mål: En varelse Attack: Fysik mot Vilja Träff: 1t6 + ½Fysik skada och målet flyr bort från dig med sin fart som en fri handling. Målet försöker undvika faror och svår terräng om det kan. Denna förflyttning kan orsaka gratisattacker.

Andra gradens talanger

Vargatjut Barbar Nytta 2 Ditt bestialiska stridstjut sporrar dina allierade lite extra. Situation  Urkraft Snabb handling Intill utbrott 5 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet. Effekt: Målet erhåller en talangfördel av +1 på attackslag och skadeslag fram till slutet av ditt nästa drag.

Vederkvickelse Barbar Nytta 2 Du söker djupt inom dig och finner nya krafter. Daglig  Urkraft Snabb handling Personlig Effekt: Du kan spendera ett vitalitetspoäng. Om du befinner dig i raseri erhåller du dessutom tillfälliga livspoäng motsvarande halva din grad plus halva din Fysik.

Vild fart Barbar Nytta 2 Vildmarkens stormar för dig snabbt framåt. Situation  Urkraft Kort handling Personlig Effekt: Du kan gå din fart + ½Visdom meter.

Våldsamt språng Barbar Nytta 2 Du kastar dig in bland dina fiender. Situation  Urkraft Kort handling Personlig Effekt: Du kan glida 1 + ½Visdom meter. Du kan glida genom fienderutor, men inte stanna i dem.

Tredje gradens talanger

Bergbrytare Barbar Attack 3 Du samlar all din kraft i ett hugg som tränger rakt igenom fiendens pansar. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot Stabilitet Träff: 2d + ½Fysik + ½Styrka skada.

Två klor Barbar Attack 3 Dina två vapen tar sig lätt igenom fiendens försvar. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste strida med två vapen. Mål: En varelse Attack: Fysik mot Reflexer, två attacker (huvudvapen och avigvapen) Träff: 1d + ½Fysik skada. Om båda attackerna träffar, blir målet omtumlat.

Vildsvinets raseri Barbar Attack 3 Med ett rytande som från ett uppretat vildsvin kastar du dig över din fiende. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik skada och målet slås omkull liggande. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av vildsvinets raseri. Så länge raseriet varar gör dina storm-ningar +4 skada, knuffar målet 1 meter och slår omkull det liggande.

Åskfågelns raseri Barbar Attack 3 Anden av himlens väldiga fågel uppfyller dig och dånet från dess vingslag kastar omkull dina fiender. Daglig  Urkraft, Dunder, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik dunderskada och målet är omtumlat (räddningsslag avslutar). Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av åskfågelns raseri. Så länge raseriet varar kan du, som en fri handling i början av ditt drag, slå omkull en fiende intill dig.

Femte gradens talanger

Förfädersandens raseri Barbar Attack 5 Du koncentrerar dig noga och utför en exakt och dödlig attack. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot Reflexer Träff: 2d + ½Fysik + ½Visdom skada. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av förfädersandens raseri. Så länge raseriet varar får du, när du drabbas av en effekt som ett räddningsslag kan avsluta, genast slå ett räddningsslag mot den.

Hammare Barbar Attack 5 Du hoppar genom luften och landar med ett brak som får marken att skälva. Situation  Urkraft, Dunder Normal handling Intill utbrott 1 Special: Du kan glida ½Visdom meter innan attacken. Du kan glida genom fienderutor, men inte stanna i dem. Mål: Varje varelse inom utbrottet. Attack: Fysik mot Stabilitet Träff: 1t10 + ½Fysik dunderskada och du knuffar målet 1 meter.

Vilt hugg Barbar Attack 5 Du svingar ditt vapen och inga fiender i närheten undkommer din vrede. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik skada och varje fiende intill dig förutom målet drabbas av skada motsvarande halva din Styrka.

Vintervargens raseri Barbar Attack 5 Anden från den kalla norden uppfyller dig med iskallt raseri. Daglig  Urkraft, Köld, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 3d + ½Fysik köldskada. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av vintervargens raseri. Så länge raseriet varar drabbas varje fiende som träffar dig med en närstridsattack av köldskada motsvarande din Visdom.

Sjätte gradens talanger

Ignorera smärta Barbar Nytta 6 Din ilska gör dig oemottaglig för smärta. Daglig  Urkraft Villkorad handling Personlig Reaktion: Du blir träffad av en attack. Effekt: Du erhåller Motstå allt motsvarande din Visdom fram till slutet av ditt nästa drag.

Instinktiv attack Barbar Nytta 6 Innan någon hinner reagera har du flugit fienden på strupen. Daglig  Urkraft Icke-handling Personlig Effekt: Du erhåller en fördel av +5 på ditt initiativ test. Du använder denna talang efter att du slagit för ditt initiativ. Dessutom erhåller du en talangfördel av +2 på ditt första attackslag i striden.

Långt glid Barbar Nytta 6 Du kan glida fram snabbare än de flesta. Situation  Urkraft Villkorad handling Personlig Reaktion: Du utför en glidning. Effekt: Du kan glida ½Visdom meter extra.

Skutt Barbar Nytta 6 Du gör ett kort språng. Obegränsad  Urkraft Kort handling Personlig Effekt: Du kan glida 2 meter. Du kan glida genom fienderutor, men inte stanna i dem.

Överlägsenhet Barbar Nytta 6 Du parerar din fiendes attack med enkelhet och ger honom ett kallt och överlägset leende. Situation ö Urkraft Villkorad handling Personlig Reaktion: En fiende missar dig med en närstridsattack. Mål: Den utlösande fienden. Effekt: Målet drabbas av en nackdel på alla sina attackslag motsvarande halva din Utstrålning.

Sjunde gradens talanger

Eldens raseri Barbar Attack 7 Dina två vapen tränger genom fienders pansar och sargar hans kropp. Daglig  Urkraft, Eld, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste strida med två vapen. Mål: En varelse Attack: Fysik mot Reflexer, två attacker (huvudvapen och avigvapen) Träff: 2d + ½Fysik eldskada. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av eldens raseri. Så länge raseriet varar har du en talangfördel av +5 på PK mot alla gratisattacker som orsakas av förflytt¬ning. Dessutom drabbas alla fiender som startar sitt drag intill dig av eldskada motsvarande din Visdom.

Fallande vind Barbar Attack 7 Du hoppar högt och landar intill din fiende med ett hårt slag. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Special: Du kan glida 2+½Visdom meter innan attacken. Du kan glida genom fienderutor, men inte stanna i dem. Attack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik skada och målet är omtumlat.

Håna Barbar Attack 7 Du får en fiende att tappa besinningen och hugger honom precis när han rusar mot dig. Situation  Urkraft, Förhäxning, Vapen Normal handling Avstånd 10 Mål: En varelse Attack: Fysik mot Vilja Träff: Målet rör dig med dubbel fart mot dig. Om målet nu är inom räckhåll för en närstridsattack, utför du en sekundärattack mot målet. Sekundärattack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik skada.

Jordens raseri Barbar Attack 7 Du hoppar upp och vräker sedan ditt vapen i marken så att sprickor öppnas och dina fiender kastas omkring. Daglig  Urkraft, Raseri, Dunder Normal handling Intill utbrott 2 Mål: Varje varelse inom utbrottet Attack: Fysik mot PK Träff: 2t8 + ½Fysik dunderskada och rutorna i det påverkade området räknas som svår terräng fram till slutet av ditt nästa drag. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av jordens raseri. Så länge raseriet varar är du immun mot all tvingad förflyttning och varje fiende du träffar blir orörlig (räddningsslag avslutar). Om fienden redan var orörlig när du träffar, drabbas han av extra skada motsvarande halva din Styrka.

Ursinne Barbar Attack 7 Du ser rött och låter dina fienders blod få din vrede att växa. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 2d + ½Fysik skada +1 skada för varje fiende du kan se inom ½Visdom meter omkring dig.

Nionde gradens talanger

Bergets raseri Barbar Attack 9 Andarna som jagar vid bergets fot uppfyller dig och jagar bort all smärta. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 3d + ½Fysik skada. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av bergets raseri. Så länge raseriet varar erhåller du Motstå allt motsvarande din Styrka.

Ekhammarens raseri Barbar Attack 9 Anden av en väldig ek uppfyller dig och får dina fiender att falla till marken där du kan krossa dem. Daglig  Urkraft, Raseri, Vapen Normal handling Närstrid vapen Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK Träff: 3d + ½Fysik skada och målet slås omkull liggande. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av ekhammarens raseri. Så länge raseriet varar slås varje fiende du träffar med en attack omkull liggande. Om fienden redan var liggande när du träffar, drabbas han av extra skada motsvarande halva din Styrka.

Hyenans raseri Barbar Attack 9 Du ger ifrån dig ett fruktansvärt vrål som får fienden att fly i panik. Daglig  Urkraft, Raseri, Fruktan Normal handling Intill utbrott 5 Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Fysik mot Vilja Träff: 1t8 + ½Fysik skada och målet flyr bort från dig med sin fart som en fri handling. Målet försöker undvika faror och svår terräng om det kan. Denna förflyttning kan orsaka gratisattacker. Miss: Halv skada. Effekt: Fram till slutet av situationen är du uppfylld av hyenans raseri. Så länge raseriet varar har alla fiender som befinner sig intill dig Underläge mot alla andra.

Lejonklor Barbar Attack 9 Anfall är bästa försvar. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Närstrid vapen Krav: Du måste strida med två vapen. Mål: En varelse Attack: Fysik mot PK, två attacker (huvudvapen och avigvapen) Träff: 1d + ½Fysik skada och du erhåller en fördel på PK motsvarande halva din Visdom fram till slutet av ditt nästa drag. Om båda attackerna träffar drabbas målet även av fortgående 5 skada.

Stormvindens hugg Barbar Attack 9 Du sveper ditt vapen omkring dig och tvingar fienden att backa. Situation  Urkraft, Vapen Normal handling Intill utbrott 1 Mål: Varje fiende inom utbrottet Attack: Fysik mot PK. Träff: 1d + ½Fysik skada. Effekt: Du knuffar målet ½Styrka meter.

Tionde gradens talanger

Skynda Barbar Nytta 10 Din blotta närvaro får alla att raska på. Daglig  Urkraft Snabb handling Intill utbrott 5 Mål: Du och varje allierad inom utbrottet. Effekt: Målet erhåller en talangfördel av +2 på sin fart fram till slutet av ditt nästa drag.

Vansinne Barbar Nytta 10 Du låter din djuriska sida ta över helt. Obegränsad  Urkraft, Hållning Snabb handling Personlig Effekt: Du erhåller en fördel av +10 på alla skadeslag, men drabbas av en nackdel av –5 på alla försvar.

Överlevare Barbar Nytta 10 Djupt inne i dig finns en obändig vilja att leva vidare. Daglig  Urkraft, Läkning Snabb handling Personlig Effekt: Du kan spendera ett vitalitetspoäng och erhåller dessutom tillfälliga livspoäng motsvarande halva din grad plus halva din Fysik.

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D