Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Några snabba frågor  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Några snabba frågor
thimon är inte online. Senaste aktivitet: 2014-01-24 10:24:32 thimon
Top 25
Registrerad: 2014-01-14
Antal inlägg: 5
 
Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-14 17:30:50
Hej!

Har läst PDFen Dunder&Drakar Basregler - SHB ett par gånger upp och ner nu, hoppas jag hamnade i rätt forum.

Det är precis vad jag letat efter, dock är det några termer jag inte hittar eller förstår, ska försöka komma ihåg att lista alla annars får jag fylla på efterhand.

Vitalitetspoäng, vet hur man räknar ut det och har lyckats gissa mig till vad jag tror det är. Har man t.ex. 6 så kan man spendera en och heala sig för 6, då har man 5 kvar och kan nästa gång bara heala sig för 5, stämmer detta? Isf när får man använda dem? Endast när någon använder en färdighet som låter en göra det? Får man tillbaks dem när man sover, eller aldrig? Tror inte det står någonstans.

Talanger, t.ex. något som är Sty vs PK, ska man rulla något? Rullar bara den ena, eller rullar båda och lägger till sina värden(1t20+sty vs 1t20+PK)? Antar det senare men det står inte specifierat nånstans som jag har hittat.

Gudar, ska det uppdateras så det finns gudar som t.ex. präster kan välja som ger olika saker?

Verktyg till präster, står bara att det spelar roll vad de har, men inte vad som skiljer dem åt. Dessutom hittar jag inga stavar, trollspö eller glober förutom påken.

Helig symbol, vad exakt får man ut av dem? Upp till SL att hitta på eller?

Är detta kompatibelt med monster från d&d har hittat denna sidan http://monsterfinder.dndrunde.de/ där jag tänkt ta mycket monster ifrån till min egen kampanj.

Skapade en paladin som "slutboss" i min kampanj, han är level 3 men känner att om han får in sin dagliga talang "Syndagissel" på någon så kommer de mer eller mindre dö av bara den, gissar att spelet inte är anpassat att spelas "spelare vs riktiga karaktärer" men jag kände att det vore skoj ändå, tips på hur man kan ändra för att det ska passa mer.
Karaktärerna har i allmänhet väldigt lite livspoäng känner jag, men det kanske är meningen.


Slutligen tack för ett jättevälgjort spel, och tack till alla er som har lagt ner er fritid för att jobba på det.

Mvh Simon
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-15 12:23:13
Hej och välkommen!

PDF:en med Basregler är nog lite gammal och dåligt uppdaterad. Jag har ägnat all tid åt den paketering av reglerna som jag kallar "Äventyrsspelet". Där hoppas jag att allt är bättre förklarat.

Men som svar på dina frågor:

Vitalitetspoäng representerar dina inre reserver och förnyas (allihop) efter en vila (normalt sex timmars sömn). Så de är i praktiken en resurs som förnyas varje dag för rollfiguren. Man får normalt bara spendera vitalitetspoäng när det inte är strid. Efter en strid måste man ta en rast (fem minuter) innan man får spendera vitalitetspoäng fritt igen.

Sedan finns det ett flertal förmågor och talanger i spelet som tillåter någon att spendera vitalitetspoäng även under en strid, men det är alltså mycket mer begränsat.

När man spenderar ett vitalitetspoäng återfår man livspoäng motsvarande sin "Återhämtning" (kallades "Vitalitet" i de tidigare reglerna, men det visade sig skapa förvirring). Din Återhämtning är vanligtvis en fjärdedel av dina livspoäng (avrundat neråt).

Talanger (och annat): När man försöker lyckas med något - attackera med en talang, till exempel - slår man en t20 och lägger de fördelar man har. Summan jämförs sedan med ett fast målvärde och om man fått lika eller högre, har man lyckats. Exempelvis en krigare som använder en talang för att attackera ett monster (där talangen säger "Attack: Sty mot PK"), får som fördel på tärningsslaget halva sin Styrka, halva sin grad, träningsfördelen från vapnet och +1 för klassförmågan Vapenhantering. Spelaren slår sin t20, lägger på alla fördelarna och ser om han nådde upp till monstrets PK.

Gudar är ju väldigt världsberoende, så jag vill inte göra olika präster extremt olika. Men lite speciella saker att välja på som hör till en viss gud kommer det att finnas. Med betoning på lite. Vilken gud man tillber påverkar mer hur man rollspelar sin präst och vilken plats han har i samhället.

Verktyg är något man kan använda när man nyttjar vissa magiska talanger (dvs de som har ordet "Verktyg" bland nyckelorden). Man är aldrig tvingad att ha ett verktyg för att kunna nyttja talangen, men det finns tillfällen då det ger vissa förmåner, till exempel Verktygsmästare för magiker eller om man hittar ett magiskt verktyg. Präster använder alltid en helig symbol som verktyg och det kan ses mer som en dekoration rent regelmässigt.

Nej, monstren på den sidan är till en äldre version av D&D och kan inte användas rakt av. Du hittar en motsvarande databas på http://www.drakar.nu/tillbehor/digitala.aspx men de innehåller förstås inte lika mycket (ännu).

När det gäller motståndare skall man aldrig skapa dem efter reglerna för rollfigurer. Det blir helt tokigt. Monster skapas efter egna regler för att de skall fungera som vettiga motståndare.

Man vill ju alltid ha fler livspoäng, men rollfigurerna är ändå väldigt tåliga i jämförelse. Dels har gruppen oftast tillgång till någon slags stridsläkning (om inte annat har ju alla förmågan "Hämta andan") och dels dör inte en rollfigur direkt på 0 livspoäng.

Hoppas att du har kul med spelet. Jag skall förhoppningsvis få mer tid under året för att göra ännu mer med det.

Mvh Mikael
thimon är inte online. Senaste aktivitet: 2014-01-24 10:24:32 thimon
Top 25
Registrerad: 2014-01-14
Antal inlägg: 5
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-15 16:48:17
Okej, det va ju synd jag har läst båda och tyckte att den mer avancerade var roligare. Vi är nybörjare men jag antar att vi är personer som gillar när det är komplext, fler klasser och raser.
Kan ju läsa ur den andra och kanske få en bättre förklaring hur du har tänkt om det är något man undrar kanske, mycket kommer vi nog hitta på själva som vi vill ha det efter hand.

Monstervalvet verkar inte fungera för tillfället tror jag.

Får skippa min paladinvakt, eller göra om honom. Fungerar monstren från "Äventyrsspelet" till "basreglerna"? Och äventyren några tips vad som funkar eller behöver justeras till basreglerna?

Ser att ni tagit bort vikt på saker, det va något som jag blev väldigt glatt överaskad av i basversionen när jag gjorde min paladin, för han kunde nämligen inte ha rustning + tung sköld då det blev för tungt för honom med alla minusvärden samt tyngden, så det kändes som ni träffat en bra balans där.. Dock kommer jag justera upp vapentyngderna till lite mer realistiska nivåer.

Hoppas det inte gör något att jag väljer att spela den gamla versionen och gör lite som jag vill, återkommer gärna med vad och hur vi ändrar om det är av intresse.

Väldigt tacksam för allt jobb du lagt ner på detta
Mvh Simon
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-15 19:23:01
Här har du en bild som visar hur de olika regeluppsättningarna hänger ihop: http://www.drakar.nu/regler.aspx. Det är alltså (eller skall bli) samma regler i grunden till Äventyrsspelet som till Basreglerna.

Det är meningen att de avancerade reglerna skall bli uppdaterade inom kort, men just nu är det en hel del som är fel (=gammalt) i dem. Men du kan lära dig reglerna genom Äventyrsspelet så länge.

Nu tror jag att jag har fixat Monstervalvet.

Självklart får du spela precis vilken version du vill.Smiley

Med vänlig hälsning Mikael
thimon är inte online. Senaste aktivitet: 2014-01-24 10:24:32 thimon
Top 25
Registrerad: 2014-01-14
Antal inlägg: 5
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-16 13:56:31
Fantastiskt, tack så mycket för all hjälp.

Kan inte säga nog hur mycket vi uppskattar allt arbete som är nedlagt. Vi håller på med egna karaktärspapper, kan posta dem här senare så får du se om du tycker om dem eller om du tycker något ska läggas till eller så, inte för det är nåt fel på de du har gjort, vi tyckte de va lite röriga bara.

Riktigt bra med monstervalvet med!

Förresten, vi har rullat fram våra karaktärer med systemet 4t6 dra bort den lägsta. Skapar detta några problem när man jämför med graden på monstren, tror våra standarvärden är högre än normalt

Mvh Simon
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-16 15:21:55
Figurblanketter som man fyller i för hand, kan lätt bli röriga. Därför håller jag på med att komplettera Monstervalvet med Figurtecknaren där man kan definiera sin rollfigur och få en snygg blankett ifylld och sedan skriva ut.

Inget fel med att slå fram gubbarna med 4t6-systemet, men personligen ogillar jag att slå tärning för något som man kommer att ha med sig så länge genom spelet. Men framförallt kan du inte använda de siffrorna direkt i Dunder&Drakar, eftersom grundegenskaperna ligger mellan 0-10 och inte 3-18. Det där är en av sakerna som jag ändrade på för ett tag sedan. Försöker ni spela med rollfigurer som har så höga värden, kommer systemet inte att fungera. Jag skulle rekommendera att ni väljer systemet med att köpa värden istället.

mvh Mikael
thimon är inte online. Senaste aktivitet: 2014-01-24 10:24:32 thimon
Top 25
Registrerad: 2014-01-14
Antal inlägg: 5
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-17 18:23:18
Ajdå, det var ju inte bra.. Gillar systemet att slå fram egenskaper (vi slår fram 6 värden som man sen får placera fritt, så chansen för en helt värdelös karaktär är liten), gillar dessutom chansen att kunna få t.ex. ett jättestort värde eller ett jättelågt då detta skapar ett djup i karaktären som blir enklare att rollspela senare, t.ex. kan nån vara stendum eller jätteful.

Känns som valda karaktärer blir mer strömlinjeformade och "genomsnittliga"

Vad tror du om att rulla 4t4 och välja ut 3st (värde 3-12), sen ta detta värde -2, då får man ett värde mellan 1-10. Eller kan man ha en tabell som ger ett värde, snarare än att varje tärningsöga betyder +1 i statsen, då kan man göra högre värden "dyrare" ungefär som i ditt köpsystem.

Vilka äventyr är skrivna till vilken version? Gissar att vintervila i veum är till den äldre med tanken på slutbossen, obegränsad handling med 1t10+10 i skada t.ex. kan ju ungefär döda en karaktär på ett slag, men det kanske är tanken?


Här är karaktärsbladen som vi gjort, saknas vissa saker det vet vi, dessutom är inte de senare episka öden och vad det heter med, eftersom vi inte har tillgång till de böckerna det går ju att lägga till senare kanske. Du får gärna använda dem om du vill eller om du tycker vi ska ändra något så kan vi göra det, vi bidrar gärna med det vi kan.
(vi kommer köra med ädelstenar som en valuta som rullas fram vad de är värda, iaf till en början för att se hur det fungerar.)

https://www.dropbox.com/s/4hfgflhhd2os12l/karakt%C3%A4rsblad3a.jpg
https://www.dropbox.com/s/ge5i9r6d3lnm189/karakt%C3%A4rsblad3b.jpg
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-17 21:30:02
En rollfigur som är poängköpt blir ju bara strömlinjeformad och genomsnittlig om man väljer att göra den sådan. En spelare som gillar att spela en rollfigur med "höga berg och djupa dalar", bygger förstås en sådan.

Ditt förslag med 4t4, ta de tre bästa -2 kan säkert fungera också. Om du vill ha ett mellanting mellan slump och planering, kan du prova den här metoden:

Slå nio sexsidiga tärningar. Gruppera ut dem som du vill på de sex grundegenskaperna. Du kan placera allt från inga tärningar till alla nio på en enskild grundegenskap. Summan av tärningarna som ligger på varje grundegenskap använder du sedan som poäng i tabellen på sidan 4 i Äventyrsspelet för att få reda på värdet på den grundegenskapen.

Jag har aldrig provat den själv, men den ger både slump och egen planering av det som slumpen gav.

Vintervila i Veum är skrivet för att användas till Äventyrspelet. Slutbossen är onekligen riktigt farlig (som en sådan varelse bör vara), men glöm inte att spelarna har hjälp av alverna (+4 på ett försvar efter att spelledaren har slagit attackslaget och berättat resultatet gör stor skillnad), bör ha en präst som kan läka under striden och förmodligen har samlat ihop några impulspoäng på vägen. Men visst är det en tuff strid.Smiley
thimon är inte online. Senaste aktivitet: 2014-01-24 10:24:32 thimon
Top 25
Registrerad: 2014-01-14
Antal inlägg: 5
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-17 23:00:44
Ska definitivt kika på det systemet. Det roliga med mer slumpade enligt mig är att någon kan bli tvingad att vara t.ex. väldigt ful eller nåt sånt, då kan de andra/spelledarkaraktärer driva med honom trots att han inte själv har valt det, det gör det lite mer realistiskt enligt mig. Om någon vill/väljer att vara ful är det inte riktigt lika roligt.

Vi ska spela på söndag för första gången, återkommer efter det med hur det går. Jag vill helst att karaktärerna inte ska dö, det ska såklart finnas chansen men jag tror den kanske är lite väl hög med de egenskaper som finns i veum. Detta för att jag har ett väldigt långt äventyr redan planerat och det blir säkert roligare för de som spelar om de inte behöver göra nya karaktärer varje spelkväll, men vi får se hur det spelar ut sig helt enkelt. Det är en väldigt fin balans såklart, och det som kommer avgöra oavsett är ju slumpen.

Vi har redan en präst med så det är ju något, får se till att de har fullt liv innan den striden börjar :)
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Några snabba frågor
Inskickat: 2014-01-17 23:21:34
Glöm inte att använda impulstärningen bara. Den finns ju inte med i Basreglerna och den gör stor skillnad.

Och tänk på att rollfigurer inte dör direkt bara för att de hamnar på noll livspoäng. Och att man kan aktivera en annan rollfigurs Hämta andan genom ett test av Läkekonst (som en normal handling). Och om någon spelar dvärg, påminn honom gärna om att hans Hämta Andan är en snabb handling.

Lycka till!
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 1 av 1
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Några snabba frågor