Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Sammanställning av raser  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Sammanställning av raser
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Sammanställning av raser
Inskickat: 2010-11-13 12:50:11
Efter att ha arbetat om raserna, kommer de att se ut så här.

Två raser, halvalver och halvorcher, har försvunnit. Istället kommer det att finnas bakgrundsknep, alvblod och orchblod, som man som människa kan välja vid första graden om man vill spela ett halvblod.

Två nya raser, asimar och mrylv, har tillkommit. Asimar fanns med i gamla Dunder&Drakar och är ättlingar till änglar. Mrylv är helt nya och är ättlingar till lykantroper.

Så här är en sammanställning av alla raser:

Alv
Längd: 160 – 180 cm
Vikt: 60 – 80 kg
Egenskapjusteringar: +2 Händighet; +2 Intelligens eller Visdom
Storlek: Medelstor
Grundfart: 7 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Uppfatta och Vildmark
Språk: Allmänspråk och alviska
Syn: Nattsyn
Alvvapen: Du är tränad på kortbåge och långbåge
Feblod: Dina förfäder kom från Ferike så ditt ursprung räknas fortfarande som feboren
Gemensam vaksamhet: Du ger icke-alviska allierade inom 5 meter en fördel av +1 på tester av Uppfatta
Vildmarkssteg: Du ignorerar svår terräng när du utför en glidning
Alvisk träffsäkerhet: En gång per situation kan du använda talangen Alvisk träffsäkerhet
Passar väl till: Druid, Jägare, Magiker, Munk
Passar även till: Präst, Rackare, Sejderiddare, Shaman

Asimar
Längd: 180 – 195 cm
Vikt: 90 – 140 kg
Egenskapjusteringar: +2 Styrka; +2 Intelligens eller Visdom
Storlek: Medelstor
Grundfart: 6 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Historia och Religion
Språk: Allmänspråket och himmelska
Syn: Normal
Odödligt ursprung: Du är av odödligt ursprung
Astral nimbus: Du erhåller +1 på alla försvar mot sargade fiender
Astral själ: Du har Motstå nekrotisk 5 + halva din grad.
Astral kraft: En gång per situation kan du använda talangen Astral kraft
Passar väl till: Druid, Härförare, Krigare, Paladin, Präst, Sejderiddare
Passar även till: Magiker, Shaman

Drakkai
Längd: 185 – 200 cm
Vikt: 100 – 150 kg
Egenskapjusteringar: +2 Utstrålning; +2 Styrka eller Visdom
Storlek: Medelstor
Grundfart: 6 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Historia och Kuva
Språk: Allmänspråk och drakspråk
Syn: Normal
Drakens vrede: När du är sargad erhåller du en rasfördel av +1 på alla attackslag
Drakens blod: Din vitalitet är lika med en fjärdedel av dina maximala livspoäng + en fjärdedel av din Fysik
Drakens andedräkt: En gång per situation kan du använda talangen Drakens andedräkt
Passar väl till: Härförare, Paladin, Präst, Trollkonstnär
Passar även till: Krigare

Dvärg
Längd: 130 – 145 cm
Vikt: 75 – 100 kg
Egenskapjusteringar: +2 Fysik; +2 Styrka eller Visdom
Storlek: Medelstor
Grundfart: 5 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Grottutforskning och Uthållighet
Språk: Allmänspråk och dvärgiska
Syn: Nattsyn
Jämn fart: Du behåller din grundfart även om du är klädd i tungt pansar eller har tung belastning
Dvärgavapen: Du är tränad på kasthammare och krigshammare
Järnmage: Du erhåller en rasfördel av +5 på räddningsslag mot gifter
Dvärgars tålighet: Du kan Hämta andan som en snabb handling istället för en normal handling
Stadig: Du är svår att rubba på. När du utsätts för en tvingad förflyttning, kan du minska sträckan du flyttas med en meter om du vill (så, till exempel, en tvingad förflyttning av 1 meter blir ingen förflyttning alls). Dessutom, om en effekt slår dig ner till liggande, får du direkt göra ett räddningsslag för att undgå att slås omkull.
Passar väl till: Barbar, Häxmästare, Krigare, Shaman
Passar även till: Druid, Härförare, Paladin, Präst

Gnom
Längd: 90 – 110 cm
Vikt: 20 – 35 kg
Egenskapjusteringar: +2 Intelligens; +2 Händighet eller Utstrålning
Storlek: Liten
Grundfart: 5 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Förstulenhet och Mystik
Språk: Allmänspråk och alviska
Syn: Nattsyn
Feblod: Dina förfäder kom från Ferike så ditt ursprung räknas fortfarande som feboren
Skojfrisk: En gång per situation kan du använda magikerns småtrix Spökljud.
Svårlurad: Du erhåller en rasfördel av +5 på räddningsslag mot illusioner
Instinktiv förstulenhet: Om du har skydd eller skyl när du slår för Initiativ, får du lov att testa Förstulenhet för att undgå upptäckt
Blekna bort: En gång per situation kan du använda talangen Blekna bort
Passar väl till: Bard, Magiker, Munk, Sejderiddare
Passar även till: Jägare, Rackare, Trollkonstnär

Halvling
Längd: 110 – 120 cm
Vikt: 30 – 40 kg
Egenskapjusteringar: +2 Händighet; +2 Fysik eller Utstrålning
Storlek: Liten
Grundfart: 6 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Akrobatik och Tjuveri
Språk: Allmänspråk och ett valfritt språk
Djärv: Du erhåller en rasfördel av +2 på räddningsslag mot fruktan
Smidig reaktion: Du erhåller en rasfördel av +2 på PK mot gratisattacker
Andra chans: En gång per situation kan du använda talangen Andra chans
Passar väl till: Barbar, Bard, Munk, Rackare
Passar även till: Häxmästare, Jägare, Trollkonstnär

Mrylv
Längd: 170 – 185 cm
Vikt: 70 – 110 kg
Egenskapjusteringar: +2 Styrka; +2 Fysik eller Händighet
Storlek: Medelstor
Grundfart: 6 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på Idrott och Uthållighet
Språk: Allmänspråk
Syn: Nattsyn
Besten inombords: En gång per situation kan du använda talangen Besten inombords
Passar väl till: Barbar, Jägare, Krigare, Rackare
Passar även till: Härförare, Häxmästare, Munk, Paladin

Människa
Längd: 165 – 185 cm
Vikt: 65 – 100 kg
Egenskapjusteringar: +2 på godtycklig grundegenskap
Storlek: Medelstor
Grundfart: 6 meter
Språk: Allmänspråk och ett valfritt språk
Extra talang: Du får välja en extra obegränsad talang vid första graden
Extra knep: Du får välja ett extra knep vid första graden
Extra färdighet: Du får välja en extra tränad färdighet vid första graden
Människors försvar: Du erhåller en rasfördel av +1 på Stabilitet, Reflexer och Vilja
Passar till: Allt

Tifling
Längd: 165 – 185 cm
Vikt: 70 – 110 kg
Egenskapjusteringar: +2 Fysik; +2 Intelligens eller Utstrålning
Storlek: Medelstor
Grundfart: 6 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Bedräglighet och Förstulenhet
Språk: Allmänspråk och ett valfritt språk
Syn: Nattsyn
Blodsmak: Du erhåller en rasfördel av +1 på attackslag mot sargade fiender
Eldmotstånd: Du har Motstå eld 5 + halva din grad
Diabolisk furi: En gång per situation kan du använda talangen Diabolisk furi
Passar väl till: Häxmästare, Magiker, Trollkonstnär
Passar även till: Barbar, Bard, Sejderiddare

Älva
Längd: 160 – 180 cm
Vikt: 65 – 85 kg
Egenskapjusteringar: +2 Visdom; +2 Händighet eller Intelligens
Storlek: Medelstor
Grundfart: 6 meter
Färdigheter: +2 rasfördel på tester av Historia och Mystik
Språk: Allmänspråk och alviska
Syn: Nattsyn
Feblod: Dina förfäder kom från Ferike så ditt ursprung räknas fortfarande som feboren
Älvavapen: Du är tränad på långsvärd
Älvors kunskap: Du är tränad på ytterligare en färdighet av de färdigheter som hör till din klass
Älvors viljestyrka: Du erhåller en rasfördel av +1 på Vilja och en rasfördel av +5 på räddningsslag mot förhäxningar
Trans: Du kan, genom att tillbringa 4 timmar i en meditativ trans, erhålla samma effekt som en 6-timmars vila ger andra raser. Medan du befinner dig i trans är du helt medveten om dina omgivningar och har ingen nackdel på tester av Uppfatta.
Feiskt steg: En gång per situation kan du använda talangen Feiskt steg
Passar väl till: Druid, Jägare, Magiker, Shaman
Passar även till: Munk, Präst, Rackare, Sejderiddare
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 1 av 1
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Sammanställning av raser