Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > Allmänt  > Lite frågor o annat  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Lite frågor o annat
Dandagob är inte online. Senaste aktivitet: 2007-02-28 10:51:05 Dandagob
Top 50
Registrerad: 2007-02-21
Antal inlägg: 2
 
Lite frågor o annat
Inskickat: 2007-02-21 20:31:33
Jo jag vill bara säga otroligt bra jobbat, och låt inte den lilla responsen stoppa ditt arbete Oldtimer ;). Jo aja till frågorna.. Jag ska snart agera SL då för den rollisgrupp jag är med i. Det speciella är att vi 90% av tiden har kört SW RPG 20 med en SL, och den 10% andra delen, har varit EON med en annan SL. Och nu hade jag tänkt testa spelleda med Dunder och drakar och jag behöver lite tips och hjälp.


1. Trollkarlar och magikers och CO,s extraformler, är det så att extraformlerna dom pratar om, är extra formler du kan använda per/dag, eller är det extra formler dom kan?

2. Dessutom är det så att dom som kastar teurgi formler, präst, paladin, druid, och jägare tror jag. Dom kan fritt välja mellan alla magier om dom har tillräckligt kastargrad det vill säga. Så ena dagen tar druiden magin myggans rädsla, och nästa dag, Lejonets otroliga hårman, alltså något helt annat.

3. Jag saknar djuren.. Jag vet jag kommer få på mig iaf en jägare och en druid, och jag hittar inga stats på varg hök mm. Och jag vet inte hur jag ska göra för att bygga dom.

4. Sist men inte minst, hur gör ni, om någon rollspellar detta, utan några andra D&D böcker, magic items? Jag vet att Oldtimer jobbar på den boken, men det känns lite dåligt att inte ha några sorts "loot" och belöningar, en stor del av D&D är typ magic items, har jag hört.

aja, det var vad jag kom på nu, och alla tips om att spelleda dunder och drakar, eller spelleda allmännt skulle vara välkommna.
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Lite frågor o annat
Inskickat: 2007-02-24 22:03:14
Hej,

Kul att du gillar mitt lilla projekt. Hoppas du får kul med det. Lite svar:

1. Kolla tredje punkten under 3.1.2 Grundegenskaper och formelkastande: "Höga värden i denna grundegenskap ger formelkastaren extraformler (egentligen extra formelutrymmen för att använda till sina dagliga formler)." Det är alltså fler formler per dag det handlar om.

2. Det är riktigt. En fördel med teurgi är att kraften kommer från yttre krafter, såsom en gud, naturen, etc. Ens egen begränsade förmåga att förstå magins natur är därför inte ett hinder för vad man kan använda (så länge man har tillräcklig kastargrad). Magiker använder ju böcker (sina formelsamlingar) som stöd för att kunna ha ett stort urval, medan de stackars trollkonstnärerna och barderna endast har ett begränsat urval eftersom de förlitar sig helt på sin egen kunskap och förståelse.

3. Vi har alla börjat sakna Bok 3 riktigt mycket nu. Jag skulle ju kunna fixa ihop ett särtryck av djuren, eftersom de är översatta allihop. Skall nog göra det. Rena speldata för alla monster finns ju i och för sig online på Monsterprojektet (http://mikael.borjesson.net/dnd/monster-list.asp). Djuren finns i slutet av listan.

4. Och Bok 4 saknar vi riktigt mycket! Här måste jag nog också hitta på någon tillfällig lösning...

Lycka till med spelandet nu.

/Mikael
Dandagob är inte online. Senaste aktivitet: 2007-02-28 10:51:05 Dandagob
Top 50
Registrerad: 2007-02-21
Antal inlägg: 2
 
Ang: Lite frågor o annat
Inskickat: 2007-02-28 10:51:03
Tusen tack för hjälpen! Jo det ser ut som jag ska ge spelledandet ett test nu nästa vecka eftersom vi har sportlov hela gänget då. Så håller fullt upp med att bygga en dungeon just nu.. ursäkta för jag frågar mycket, men vill man veta något så måste man fråga.

Jo en annan fråga här, hur blir "statsen" ändrade på en varelse om det är himmelskt eller satanistiskt? jag kollade på formeln frammana monster 1 och då kunde man tex frammana himmelsk grävling.


Carnifex är inte online. Senaste aktivitet: 2008-03-09 15:52:46 Carnifex
sillberg.com
Top 25
Registrerad: 2003-02-25
Antal inlägg: 16
 
Ang: Lite frågor o annat
Inskickat: 2007-04-23 14:16:38
Himmelska och sataniska varelser är ju sk "templates" (precis som tex vampyrer). Det ser inte ut som de är översatta än.

Här är de engelska så länge:

Sataniska:
http://www.d20srd.org/srd/monsters/fiendishCreature.htm

Himmelska:
http://www.d20srd.org/srd/monsters/celestialCreature.htm
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 1 av 1
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > Allmänt  > Lite frågor o annat