Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > Bok 3 - Monster  > Namngivning :)  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Namngivning :)
Carnifex är inte online. Senaste aktivitet: 2008-03-09 15:52:46 Carnifex
sillberg.com
Top 25
Registrerad: 2003-02-25
Antal inlägg: 16
 
Namngivning :)
Inskickat: 2006-12-11 08:43:15
Kollade igenom listan med monstren på svenska och funderar lite över några namn:

Darkmantle=Svartrocka
Får man ju för sig att det är en sorts rocka (vilket man iofs kan säga men på engelska skulle det heta Dark Manta isåfall). Kan ju även lätt förväxlas med en svartrock som är något helt annat (schartauan i bohuslän alternativt gothare). Svartkåpa kanske? Mörkermantel? Mörkerflygare?? hmmm

Treant = Trent
Vad jag förstår så kommer det engelska ifrån Tree Ent
Skulle inte Trädent funka? Trent blir liksom för mycket Douglas Adams för mig :)
Eller varför inte kalla den Ent?

Vampyrling.. kanske något lite tuffare namn? Vampyravkomma? Har nog inget riktigt bra namn iofs.

Ape=Gorilla
Är väl inte exakt samma sak men kanske den bästa översättningen iallafall...

Crocodile, Giant=Alligator
Krokodiler blir ju större än alligatorer... Vore det inte enklare att kalla det jättekrokodil eller urkrokodil eller nåt? Vad heter de stora urtidskrokodilerna på riktigt förresten.. det har ju funnits sådana.

Manta Ray=Stingrocka
Borde väl heta djävulsrocka?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Namngivning :)
Inskickat: 2006-12-11 21:36:28
Nu har ju dessa namn legat ute i tre-fyra år... Wink

Jo, Darkmantle blir ju ordagrant Mörkermantel, så jag lekte lite med ordet och valde medvetet något som påminner om både rocka och svartrock.

Treant är en sammandragning av Tree och Giant. Namnet skapades av Gary Gygax efter att Tolkien Estate hört av sig och hävdat ensamrätt på namnet Ent. Så Ent är uteslutet, liksom alla enkla sammansättningar. Trent är snarlikt båda originalen. Men jag tar gärna emot förslag.

Varpyrlingar är ju inte speciellt tuffa, jämfört med riktiga vampyrer. Vampyravkomma låter väldigt tungt.

Ape/Monkey är ett exempel på engelska ord som blir hopplösa att översätta (liksom Octopus/Squid). Jag valde helt enkelt den Ape som beskrivningen tycks beskriva.

Crocodile, Giant borde nog vara något maffigare än Alligator (som jag trodde blev större än krokodiler), men vad?

Det är riktigt att Manta Ray (Manta) inte är samma som Stingray (Dasyatis), men det blev så mycket djävuls-hit och djävuls-dit. Kanske bara kalla den för manta?

/Mikael
Carnifex är inte online. Senaste aktivitet: 2008-03-09 15:52:46 Carnifex
sillberg.com
Top 25
Registrerad: 2003-02-25
Antal inlägg: 16
 
Ang: Namngivning :)
Inskickat: 2006-12-13 11:42:16
Svartrocka är ju egentligen ett bra namn men jag ser en sträng präst framför mig varje gång jag hör namnet Smiley

Samma med Trent... ett ganska bra namn men tyvärr ett vanligt personnamn... 31 900 000 träffar på google. Kanske Eote skulle vara ett naturligt val eftersom Ent tydligen betyder jätte på saxiska och Eoten betyder jätte(n) på fornnordiska... (jag älskar wikipedia *ler*).

Håller med om att Vampyravkomma blir tungt... Fast vampyrlingar är ju inte mesiga direkt. Vampyrbarn? Vampyryngel (nej knappast bra). Slavvampyr (eller möjligtvis vampyrslav). tycker jag låter bra... det beskriver ju ganska exakt vad det handlar om.

Håller med om att "ape" enklast översätts med Gorilla. Monstret "Örn" kan ju t.ex. vara flera olika stora rovfåglar.
Hette inte "ape" "Carnivarous ape" i AD&D? Eller har carnivarous ape ersatts med dire ape (hemskeapa)?

Som sagt, jättekrokodil eller urkrokodil är mitt val.. men kanske kan man kalla den hemskekrokodil då om man skall följa terminologin i Du&Dr.

Manta
Hmmm.. Manta är ju iofs inget svenska ord (om än den latinska benämningen)... isåfall skulle ju "jätterocka" eller bara "rocka" passa bättre. Och jag kan förstå din tvekan inför att kalla den djävulsrocka men eftersom det är det korrekta svenska namnet kan ju ingen ta illa upp.
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Namngivning :)
Inskickat: 2006-12-13 18:11:17
Själv gillar jag bilden som svartrocka ger dig. Ett riktigt otäckt monster.Smiley

Trent är ju givetvis ett egennamn (på engelska), men det är ju å andra sidan Björn också...
Eote ligger inget vidare i munnen... hmm...

"Carnivorous Ape" är nog närmast en "Dire Ape" i denna version av D&D. "Ape" är en ganska normal, nutida, stor apa... typ gorilla.

Kanske skall gå på Jättekrokodil? Det finns ju även Jätteörn och Jätteuggla som egna monster, så varför inte? Hemskekrokodil får jag hålla reserverat för "Dire Crocodile".

Du har nog rätt i att jag inte borde ändra det till en stingrocka. Monsterbeskrivningen visar ju på precis det fredliga djur som djävulsrockan faktiskt är. Synd bara att den har ett så elakt namn, för prefixet "djävuls-" använder jag på flera andra ställen för riktigt stygga saker (typ "Hell Hound"). Men, men... jag får ändra. Sedan kanske man skall lägga till Stingrocka också... kan en sådan ta livet av "Krokodiljägaren", borde de ju kunna ge D&D-rollfigurer en match.

/Mikael
Carnifex är inte online. Senaste aktivitet: 2008-03-09 15:52:46 Carnifex
sillberg.com
Top 25
Registrerad: 2003-02-25
Antal inlägg: 16
 
Ang: Namngivning :)
Inskickat: 2006-12-14 12:25:17
"Själv gillar jag bilden som svartrocka ger dig. Ett riktigt otäckt monster."
Haha... jag ger mig.


Eoten eller Eote är lite konstigt att säga men det uttalas säkert "jätte" eller något... Bara "et" då? Som ent fast man tar bort n.
Om man hittar det fornnordiska namnet för träd (borde vara "tre" eller nåt) så kan man kanske kombinera jotun eller eoten med det ordet (på norska så heter träd tre)...
Ent kommer tydligen från det urgermanska ordet etunaz.
Tretun då? Det är ju en kombination av jotun, etunaz och tre (träd).
Trädjätte skulle ju vara en lite tråkigare men dock väldigt korrekt benämning (ibland är det mest uppenbara den bästa lösningen).


Stingrocka skall naturligvis med tycker jag! Den kan ju även funka som andra vattenlevande giftiga fiskar.
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 1 av 1
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > Bok 3 - Monster  > Namngivning :)