Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Ang: Nya bra idéer från 13th Age  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Nya bra idéer från 13th Age
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-09-08 19:15:25
Jag satt och läste i det nya d20-spelet 13th Age av Jonathan Tweet och Rob Heinsoo och där hittade jag en mycket intressant mekanism som jag valde att sno till Dunder&Drakar.

I deras strider används en intensitetstärning (escalation die) som börjar på 0 och ökar med +1 varje runda tills den når maximala "6". Dels får alla spelarfigurer intensitetstärningens värde som fördel på alla sina attackslag och dels kopplar de dess aktuella värde till olika talanger i spelet.

Den första användningen knycker jag rakt av, eftersom den är en perfekt tempostyrning för striderna. Dels blir det inte längre självklart att man inleder med det tuffaste man har (eftersom det är lättare att träffa med det om man väntar en stund) och dels blir striden dödligare för monstren ju längre den fortsätter, vilket borde närmast eliminera tråkig grind och mopping-up.

Men dessutom har jag kopplat den till återhämtning av situationstalanger. Som någon påpekade, i D&D4-systemet kan man inte ha en strid mot två orchvakter. Första rundan; situationstalang, situationstalang, situationstalang, klart! Men om det inte är 100% att man återfår situationstalangerna efter en kort strid, blir läget ett helt annat.Smiley

Med den här regeln blir chansen att återfå en given situationstalang så här:
Seger i första rundan: 0%
Seger i andra rundan: 33%
Seger i tredje rundan: 55%
Seger i fjärde rundan: 75%
Seger i femte rundan: 88%
Seger i sjätte rundan: 97%
Seger i sjunde rundan: 100%

Jag har inte provspelat det ännu, men känner ändå att det borde ge rätt inverkan. Plötsligt finns det taktiska avgöranden runt när man tar i med sina tuffare talanger.
Göran är inte online. Senaste aktivitet: 2013-09-19 21:53:43 Göran
www.uddeborg.se
Top 25
Registrerad: 2009-01-01
Antal inlägg: 13
 
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-09-08 22:13:07
Namnet Jonathan Tweet känner jag igen, men Rob Hensoo låter inte bekant.

Om man nu inte får tillbaka sin talang direkt, när får man det då? Efter nästa strid ovillkorligt? Eller måste det gå ytterligare något visst antal rundor? Eller blir det en dagstalang om man misslyckas få tillbaka den direkt?

Finns det något system bakom procentsatserna, eller är de bara valda på känsla? Du brukar ju gilla att ha formler istället för tabeller.

Finns det något slags motivering/förklaring till varför det skulle gå bättre för spelarsidan längre fram i striden?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-09-09 12:36:19
>> Namnet Jonathan Tweet känner jag igen, men Rob Hensoo låter inte bekant.
Det beror kanske på att jag inte stavade hans namn rätt. Rob Heinsoo heter han och inget annat. http://en.wikipedia.org/wiki/Rob_Heinsoo

>> Om man nu inte får tillbaka sin talang direkt, när får man det då? Efter nästa strid ovillkorligt? Eller måste det gå ytterligare något visst antal rundor? Eller blir det en dagstalang om man misslyckas få tillbaka den direkt?
Först tänkte jag att man automatiskt får tillbaka den efter nästa strid, men jag inser att det blir en extra sak att bokföra och alla spelare är inte så bra på bokföring. Så den enklaste regeln är förmodligen att man alltid testar samtliga förbrukade situationstalanger efter varje strid, oberoende om de användes i den striden eller tidigare.

>> Finns det något system bakom procentsatserna, eller är de bara valda på känsla? Du brukar ju gilla att ha formler istället för tabeller.
Den egentliga regeln är att man slår två sexsidiga tärningar och om någon av dem visar lika eller lägre än intensitetstärningens slutvärde (dvs hur många hela rundor striden varade), får man tillbaka talangen. Tabellen var bara för att ge en bild av sannolikhetsfördelningen.

>> Finns det något slags motivering/förklaring till varför det skulle gå bättre för spelarsidan längre fram i striden?
I originalet (13th Age) förklarar de regeln så här:
As the characters fight in a battle, they build up momentum and tactical advantages that help them defeat their opponents. This bonus to attacks that increases as the fight goes on is represented by the escalation die.
Grundtanken är väl att spelarfigurerna är speciella och har förmågan att pressa sig längre. Det avspeglas ju även i att monster och spelledarfigurer inte har de mängder av vitalitetspoäng som spelarfigurerna har.
Dock är det så att det kan finns monster som har rätt att nyttja fördelen från intensitetstärningen. Speciella, namnngivna, monster kan ge spelarna en obehaglig överraskning. Jag tänker mig drakar, namngivna bossar och andra speciella fiender. Däremot har Rödskjorta 43 ingen sådan förmåga (för att låna en term från Star Trek).
Göran är inte online. Senaste aktivitet: 2013-09-19 21:53:43 Göran
www.uddeborg.se
Top 25
Registrerad: 2009-01-01
Antal inlägg: 13
 
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-09-09 18:12:07
Jag skall nog inte skylla på felstavningen att jag missat Rob Heinsoo. Jag hade nog bara inte koll. :-)
Astaldo är inte online. Senaste aktivitet: 2017-04-30 12:42:12 Astaldo
Top 25
Registrerad: 2005-05-29
Antal inlägg: 60
 
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-09-18 16:08:08
Annorlunda och kul med nytänk, ser fram emot att testa det.
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-10-09 21:29:46
Kommer pdf'en att uppdateras med de nya reglerna, eller är det kanske redan gjort?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
Inskickat: 2013-10-09 22:02:55
Den är redan uppdaterad med intensitetstärningen och de nya reglerna för att få tillbaka situationstalanger.

Fast jag funderar på om jag skall ändra regeln för intensitetstärningen så att den börjar på "1" när första draget börjar och ökas varje gång ett nytt drag börjar. (Istället för att bli "1" när första draget slutar och öka i slutet av varje drag därefter).

Dels ökar det möjligheten att få tillbaka situationstalanger och dels blir det enklare att komma ihåg om intensitetstärningen dyker upp direkt när striden börjar.

Vad tror ni andra?
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Hoppa till sida:  Föregående Nästa
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Ang: Nya bra idéer från 13th Age