Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Är det här den tredje eller fjärde striden idag?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Är det här den tredje eller fjärde striden idag?
Inskickat: 2010-03-13 18:42:30
Det irriterar mig när ett spelsystem ger mig en massa bokföring i onödan. Ju mindre man behöver bokföra och hålla ordning på, desto mer hjärnkapacitet får man över till rollspelande.

I D&D 4Ever Fantasy finns det något som kallas "etappmål". Varje gång man har tagit sig igenom två situationer, har man passerat ett etappmål. Tanken med detta är att få spelarna att vilja försätta liite till ("vi skall bara...") innan man tvingas dra sig tillbaka för en god natts sömn.

Det är ju en bra tanke, men genom att bara belöna varannan strid (eller annan situation), skapas det ett behov av att bokföra antalet strider. Det är ingen stor grej, men varje extra bokföring sliter på hjärncellerna.

Så vad är det man får vid ett etappmål? Jo, tre saker:

1. Ett hjältepoäng
2. En extra daglig kraft hos sina magiska föremål
3. Vissa magiska saker blir starkare efter första etappmålet

Punkt 2 har jag redan utsett till slaktoffer sedan tidigare. Regeln är alltså att man bara kan aktivera ett begränsat antal dagliga krafter hos sina magiska föremål och att varje etappmål ger fler tillfällen. Varje föremåls dagliga kraft är ju fortfarande bara tillgänglig en gång per dag, men för att man inte skall ha en stuvarsäck full med magiska saker och byta varje gång man förbrukat ett föremål, har man denna begränsning. Fast, som sagt, har jag redan tänkt att slakta denna. Möjligtvis ersätta den med en enkel begränsning per situation, men för min egen del har jag aldrig känt att just detta är ett problem.

Punkt 1 skulle ju kunna ersättas med att man får ett hjältepoäng efter varje situation, men då får man ju dubbelt så många hjältepoäng. Så en lösning på detta kan ju vara att skapa andra sätt att använda sina hjältepoäng på och därmed locka spelarna att slösa dem på annat än extra handlingar i striderna.

Punkt 3 kan ju vara just något sådant. Istället för att vissa magiska saker blir starkare efter första etappmålet, kan ju de flesta magiska saker bli lite starkare om man spenderar ett hjältepoäng samtidigt som man använder dess (dagliga) kraft. En teleportationsring som tillåter dig att teleportera 5 meter, kanske tillåter 10 meter om du spenderar ett hjältepoäng. Sådana saker.

Vad tror ni om det? Är det bara jag som hatar onödig bokföring?

/Mikael
Göran är inte online. Senaste aktivitet: 2013-09-19 21:53:43 Göran
www.uddeborg.se
Top 25
Registrerad: 2009-01-01
Antal inlägg: 13
 
Skippa hjältepoäng helt och hållet!
Inskickat: 2010-03-13 21:50:25
Jag har aldrig varit förtjust i idén med hjältepoäng över huvud taget. Oavsett vad de heter i olika spel. Så jag skulle gärna se att de försvann helt och hållet.

Hjältepoäng känns väldigt "speltekniska". För mig förstör de inlevelsen. Jag kan leva mig in i att jag står och funderar på om jag skall rusa fram och attackera, eller slänga en formel. Det passar in i den tänkta världen. Jag kan också leva mig in i att jag funderar på om jag skall svälja den där trolldrycken nu, eller spara den till ett senare tillfälle. Men att fundera på om jag skall ta upp min hjältepoäng ur läderpungen i bältet just nu, eller om jag skall spara DEN till ett senare tillfälle, det har jag svårt för. Det förstör min "suspension of disbelief".

Det går naturligtvis att hitta på mer eller mindre bra förklaringar till vad de representerar. Det är inte poängen. Vad jag säger är att vad mig anbelangar så fungerar inte förklaringen. Hjältepoäng förstör min inlevelse. Bort med dem!
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!
Inskickat: 2010-03-14 11:19:29
Jag förstår vad du menar. Det går inte att tänka sig vad det är för resurs som rollfiguren spenderar, utan att illusionen av verklighet splittras.

Så låt mig få göra ett tankeexperiment med dig.

Antag att vi vill ha en mekanik som gör strider lite mer oförutsägbara än "jag gör min sak, du gör din sak, osv". Vi tänker oss att ibland samverkar allting för att göra det möjligt för oss att hinna med lite mer än vår motståndare, det där ögonblicket av perfekt fotfäste samtidigt som min yxa studsade av fiendens sköld i exakt rätt riktning och han slinter till i mantikora-lorten på golvet. Antag nu att vi simulerar detta med att du (som spelare) får slå en sexsidig tärning varje drag och om du får en sexa har du Maxwells demon på din sida just nu och får utföra en extra handling det draget. Jag misstänker att du inte skulle invändningar mot en sådan mekanik utifrån "suspension of disbelief".

Låt oss nu ta denna mekanik och ändra på vad spelaren gör. Varje drag har ju rollfiguren 1/6 chans att få agera lite mer, men istället för att vi använder en tärning för att se om denna sannolikhet kollapsar till 0 eller 1, låter vi spelaren bestämma när den gör det. Från rollfigurens synvinkel är det fortfarande slumpen som avgör, men som spelare har vi nu fått ta kontroll över slumpen och bestämmer när utfallet blir 0 och när det blir 1.

Så det blir lite kvantmekanisk filosofi över det hela. Rollfiguren vet inte om Schrödingers katt kommer att vara död den här rundan eller inte, men spelaren har full kontroll över det.

Väldigt mycket spelmekanik i 4E innebär att man ger spelaren kontroll över (för rollfiguren) stokastiska processer. Rollfiguren förbrukar ingen resurs egentligen, eftersom sannolikhet inte fungerar på det viset (trots folk som envisas med att spela förmögenheter på rött efter att svart kommit upp tio gånger i rad). Men för att ge spelaren intressanta och meningsfulla val, får man lov att vara den osynliga handen som styr slumpen.

Makes sense?
Astaldo är inte online. Senaste aktivitet: 2017-04-30 12:42:12 Astaldo
Top 25
Registrerad: 2005-05-29
Antal inlägg: 60
 
Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!
Inskickat: 2010-03-15 21:01:19
Behåll hjältepoäng det ger spelarna den där udden som behövs för att klara svårare uppgifter och verkligen kliva fram som hjältar (förhoppningsvis ;-))
Göran är inte online. Senaste aktivitet: 2013-09-19 21:53:43 Göran
www.uddeborg.se
Top 25
Registrerad: 2009-01-01
Antal inlägg: 13
 
Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!
Inskickat: 2010-03-16 12:10:35
"Makes sense?" Visst, i den meningen att det jag förstår resonemanget. Det får mig däremot inte att ändra mening.

Jag vill kunna "leva mig in" i min rollfigur. För att det skall fungera riktigt bra så skall alla val jag gör vara sådant som min rollfigur kan välja att göra. Det som står utanför min rollfigurs makt att bestämma skall också stå utanför mig som spelares makt att bestämma. Här inför du en distinktion här mellan vad spelaren och rollfiguren gör, en distinktion jag inte vill ha.

Jag har förstått att det här stämmer mer överens med hur du tänkt 4E skall fungera. Men det är i sig inte något argument för mig. Jag är fortfarande tveksam till om 4E verkligen är en förbättring totalt sett. I enlighet med det har jag i det konkreta fallet inte sett "jag gör min sak, du gör din sak"-rutinen som ett problem som behöver lösas.

Det finns naturligtvis inget rätt eller fel här. Det är en smakfråga, och vi kan fortsätta ha olika smak. Du spelar också oändligt mycket mer än jag gör, och kanske hade jag tyckt annorlunda om jag spelat oftare. Som jag sade så är jag helt med på att man kan hitta på en förklaring, mer eller mindre bra, till vad ett begrepp som hjältepoäng står för. Men det gör fortfarande inte att det stämmer med hur jag helst vill spela spelet.
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!
Inskickat: 2010-03-16 23:49:17
Det är säkert så att vi har olika smak här. Och den största skillnaden är väl just i det du säger att du vill att spelarens val även skall vara rollfigurens val. Att man för in en mekanism för att bryta den strikta turordningen även väl inte ett problem i sig och jag misstänker fortfarande att du inte skulle invända lika starkt om ett tärningsslag avgjorde om man fick tre eller fyra handlingar i sitt drag. Strikt turordning behöver ju inte vara ett problem (och det tycker jag inte egentligen att det är heller), men det här kan ge lite dynamik och variation.

Men den stora smakskillnaden ligger i att du vill inte att du som spelare skall ha mer kontroll över spelvärldens skeenden än vad rollfiguren har. Och då är ju den här typen av s.k. narrativ kontroll omöjlig. Själva idén med att spelaren har en högre grad av kontroll är ju lånad från moderna samberättande rollspel, till exempel Spirit of the Century. Men den hamnar ju onekligen i viss konfilkt med den renodlade rollgestaltningen genom att spelaren kan påverka berättelsen utöver att bara bestämma rollfigurens agerande.

Som sagt, olika smak. Men i slutändan går det ju utmärkt att spela utan hjältepoäng också. Jag föredrar själv att ha med dem, men äventyren blir säkert lika spännande om man lämnar dem utanför också.

Jag vill också gärna trycka på att spelaren bör bjuda till lite om man nu får narrativ kontroll på det här viset och beskriva vad det är som gör att man hinner med lite extra i det här draget. Att bara säga "jag spenderar ett hjältepoäng och attackerar igen" är ju ungefär lika spännande och kul som att säga "jag går fram till vaktposten och slår för Bluffa". Vilka mekanismer man än har, bör ju alla hjälpa till att göra berättelsen levande.
Göran är inte online. Senaste aktivitet: 2013-09-19 21:53:43 Göran
www.uddeborg.se
Top 25
Registrerad: 2009-01-01
Antal inlägg: 13
 
Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!
Inskickat: 2010-03-19 23:09:35
Nej visst, det är inte turordningen i sig jag försvarar. Man skulle säkert kunna gå ännu längre än du skisserar och konstruera ett system som inte hade någon turordning alls om man ville. Man skulle kunna ha någon slumpmekanism i varje steg som avgjorde vem som skulle handla härnäst. Jag misstänker att ett sådant system skulle bli ganska otympligt och trögt, och kanske mindre lämpligt av det skälet, men det skulle inte förstöra inlevelsen.

Man kan spela på många olika sätt, och jag vill inte vara kategorisk och säga att det måste vara på mitt sätt. Men om jag får välja så vill jag ha så nära koppling mellan spelare och rollfigur som det går.

Och även spelat på mitt sätt är det bra om spelaren "bjuder till" som du säger. Även utan narrativ kontroll så förbättrar det spelet.
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Hoppa till sida:  Föregående Nästa
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!