Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-01-30 23:28:15
Sedan den allra första versionen av D&D har det funnits magiska svärd +1. Man finner ett magiskt vapen och plötsligt har man +1 på attack- och skadeslag. Härligt.

Men om spelet skall vara roligt får man inte ha för lite eller för mycket plus på tärningen. Om man antar att en lagom nivå är att man lyckas på "10" med sin t20 mot en jämbördig utmaning, så spelar ju dessa magiska vapen en viktig roll. Huruvida en 29:e gradens krigare har ett svärd +6 eller en helt vanlig yxa gör ju en enorm skillnad. För att inte tala om skillnaden mellan att ha en rustning +6 eller inte.

Så spelet är kalibrerat runt att rollfiguren har magiska föremål som ger förbättringsfördelar på attackslag, skadeslag, PK och övriga försvar. Om en 29:e gradens krigare behöver "10" för att träffa en jämbördig motståndare, och denna behöver "10" för att träffa med sina motattacker, måste denne krigare ha sina magiska föremål. Utan sitt svärd och sin rustning flyger de nödvändiga siffrorna plötsligt iväg till "16" för att träffa och "4" för att bli träffad.

Men detta nödtvång att dela ut magiska saker, omöjliggör många intressanta scenarior. En kampanj där magiska skatter är sällsynta, till exempel. Men även enklare saker som att hjälten blir tillfångatagen och måste använda de vapen han hittar under rymmningsförsöket. Eller att han hittar en svärd som är viktigt för historien och inte borde bytas ut bara för att dess +2 börjar bli lite för dåligt.

Dessutom låser man fast rollfigurerna i sina val av utrustning. En härförare kanske vill spendera ett knep för att träna sig på fjällpansar, men om han har en ringbrynja +2, är han inte speciellt motiverad att byta ut den mot ett normalt fjällpansar. En rackare med kortsvärd i högerhanden och dolk i vänsterhanden (för att kunna välja mellan lite mer skada eller bättre träffsäkerhet) behöver hitta två olika magiska vapen hela tiden. Eller en jägare med två vapen. Eller en präst med stridklubba och helig symbol. Och så vidare.

Traditionen med magiska svärd +1 i D&D är 35 år gammal, men det är dags att bryta den. Så i D&D 4Ever Fantasy finns det inte längre svärd +1. Magiska föremål har inga förbättringsfördelar på attackslag, skadeslag, PK och övriga försvar. Istället erhåller rollfiguren dessa fördelar automatiskt med ökande grad. Plötsligt är det personen och inte saken, som gör skillnad.

Givetvis finns det fortfarande magiska svärd, men de har andra egenskaper och krafter än att ge +1. Intressanta och kul egenskaper som man mycket väl kan vilja ha kvar i 29 grader framåt.

För de spelledare som är traditionalister och inte gillar detta, är det en enkel sak att lägga tillbaka förbättringsfördelarna på sakerna igen. Vapen har förbättringsfördelar på attack och skada. Pansar har förbättringsfördelar på PK och halsprydnader har förbättringsfördelar på övriga försvar.

Men prova gärna på det nya sättet först. Ni kommer nog att bli överraskade över hur mycket lättare det känns.

Astaldo är inte online. Senaste aktivitet: 2017-04-30 12:42:12 Astaldo
Top 25
Registrerad: 2005-05-29
Antal inlägg: 60
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-04 10:46:15
Helt rätt väg att gå

PS. Kul att höra från dig igen Oldtimer :)
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-04 13:58:26
Tack för medhållet. Jag har nyss genomfört det i båda mina privata kampanjer och allt blev plötsligt så mycket lättare. Nu är valet mellan att ha på sig sin alvkappa eller sin eldamulett inte längre en fråga om vilken som ger flest plus på försvar, utan vilken som passar bäst i sammanhanget (och vilken som är snyggast...).

Magiska föremål är kul och häftiga igen. +1 på en tärning är inte häftigt.

Jag skall försöka ta mig tid att skriva varje vecka om något jag har förändrat eller planerar att förändra. En liten designdagbok i all enkelhet. Jag har en lista på detaljer som jag inte är nöjd med, så det saknas inte saker att skriva om.Smiley

Sedan skall jag ju köra ett D&D-äventyr på GothCon igen, så då vill man ju ha ordning på alla detaljerna.

Hur går det med D&D-spelandet för dig själv då?

/Mikael
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-05 22:40:01
Kommer dom här reglerna i "Spelledarens bok"? Är den pågång?
Stormhierta är inte online. Senaste aktivitet: 2010-11-07 12:47:47 Stormhierta
Top 25
Registrerad: 2009-03-10
Antal inlägg: 23
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-06 20:24:16
En intressant tanke. Verkar som om "stora sinnen tänker lika" stämmer här också då även vi provat på liknande regler. Jag har börjat titta på matematiken "bakom" det hela och finner att man lätt kan abstrahera till ett +1 i varje level om man eliminerar de bonusar som ges av att värden höjs med tiden (level+tier), de "feats" som getts ut för att balansera (Expertise) samt magiska föremål.
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-22 00:04:03
Att man får allmäna förbättringsfördelar passar väl bättre i spelarboken, tror jag. Sedan kommer de ju att finnas i Spelledarens bok, så tillvida att de magiska svärden i den boken inte kommer att vara "+1".Wink

Jag har börjat fundera på om jag inte behöver bryta ner basreglerna till tre böcker. Eller snarare, en bok med grundregler för själva spelet och två böcker (för spelare och spelledare) med det som är specifikt för grad 1-10. Som det nu är ligger ju Spelarens handbok på 186 sidor och då saknas det fortfarande en del ritualer. 200 sidor känns väldigt mycket för en enda bok och mycket av reglerna i den kommer man ju att behöva vid alla grader.

Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-22 00:07:18
Man kan ju ändra matematiken också och låta spelarfigurernas progression vara exakt densamma som monstrens. Fast hur eliminerar man den ökning som ökande grundegenskaper ger? Man vill ju inte ta bort den lilla karamellen att man får höja sina grundegenskaper ibland.
Raderman är inte online. Senaste aktivitet: 2010-03-11 19:04:47 Raderman
Top 25
Registrerad: 2010-02-23
Antal inlägg: 3
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-23 18:54:43
Hej

Det är ett tag sdan jag spelade så denna fråga kanske låter helt knasig. Nå jag tar mod till mig och frågar.

Monster som det krävdes +1 eller mer för att överhuvudtaget kunna skada hur går det till?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-23 20:38:00
Oh, sådana försvann redan i version 3.5Smiley

I gamla AD&D fanns det monster som var immuna mot vapen under ett visst plus. I D&D 3.0 fick de istället en rejäl skadereducering, men i praktiken var det nästan samma sak.

Det tråkiga med det upplägget är att det är digitalt. Antingen har en spelare ett sådant vapen, och då är den egenskapen inget värt, eller också har han det inte, och då kan han lika gärna sätta sig på åskådarläktaren under den striden. Tråkigt.

Så den typen av monsteregenskaper är helt borta nu.

/Mikael
Raderman är inte online. Senaste aktivitet: 2010-03-11 19:04:47 Raderman
Top 25
Registrerad: 2010-02-23
Antal inlägg: 3
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-02-24 14:03:46
Se där jag lever verkligen i det förgångna. Läser här om 4:e utgåvan finns den att läsa? Jag har den röda och blå lådan som dessutom är signerad av utgivarna: Börjesson och Regmer.SmileyVad bra att man kan strida utan plus vapen. Precis som du skrev blir det magiska egenskaperna fokus coolt.

/Per Thomas
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-12-14 08:30:09
Skulle vara skoj att se ett exempel på hur ett magiskt svärd skulle se ut med dom här reglerna
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre
Inskickat: 2010-12-14 08:39:26
"Jag har börjat fundera på om jag inte behöver bryta ner basreglerna till tre böcker. Eller snarare, en bok med grundregler för själva spelet och två böcker (för spelare och spelledare) med det som är specifikt för grad 1-10. "

Det tycker jag låter som en strålande ide.
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Hoppa till sida:  Föregående Nästa
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > Ang: Varför magiska svärd inte är +1 längre