Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > Äventyrsspelet  > Det här med skatter...  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Äventyrspelet omgjort!
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Äventyrspelet omgjort!
Inskickat: 2005-03-28 11:02:13
Så vad tycker folk om den nya versionen av Äventyrsspelet? Funkar det som nybörjarspel? Saknas det något?

Jag tycker formatet med en spelarbok på 64 sidor och en spelledarbok på 48 är ganska lagom. Men det kan ju finnas vissa begrepp som har fallit bort i redigeringen trots att de fortfarande hänvisas till någon annanstans.

Något som läst det och tycker något?

/Mikael
Peregrinus är inte online. Senaste aktivitet: 2009-10-12 00:04:39 Peregrinus
Top 25
Registrerad: 2006-01-03
Antal inlägg: 21
 
Äventyrsspelet
Inskickat: 2006-01-03 14:09:31
Hej där!

Jag och min äldste son har börjat titta så smått på äventyrsspelet vilket har varit väldigt roligt. Dock finns några saker i reglerna som vi undrar över. Kanske att detta kan vara ett ställe att framföra dessa?

Spelledarens bok:

På sidan 6 finns diverse slumptabeller över skatter, i dessa refereras ibland till "speciell skatt" skall detta förstås vara de slumptabeller över skatter som återfinns på sidan 40 i samma bok?

I monsterbeskrivningarna finns inga uppgifter om hur många man vanligtvis kan stöta på av respektive sort. Är slumptabellerna över monstren det som kan anses vara lagom för de olika utmaningsgraderna? Hur kan man hantera t ex vättefolk som kan tänkas leva i stammar. Hur många kan då vara lagom i en stam?

Vi har också funderat på hur skatterna förhåller sig till antalet monster. Skall man förstå det som att varje enskilt monster kan ha de skatter som finns i de olika tabellerna? I gamla basic D&D så var detta uppdelat i individers skatter respektive t ex stammens gemensamma skatt. Hur göra?

I några av monstrens stridsbeskrivningar finns inom parentes följande förkortningar (Öv), (Ex) eller (Fo). Vi undrar helt enkelt vad de olika förkortningarna betyder?


Tack på förhand!
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Äventyrsspelet
Inskickat: 2006-01-06 13:53:23
Hej,

Kul att du tagit dig tid att titta på mitt lilla försök till nybörjarrollspel. Det går alldeles utmärkt att ställa sina frågor här (även om jag kanske inte hinner kolla varje dag).

Du har helt rätt i att skattabellerna på sidan 6 och på sidan 40 inte riktigt hänger ihop. Jag borde nog helt enkelt hänvisa till tabellerna på sidan 40. Det känns som om skattabellerna på sidan 6 är något överflödiga. Man måste ju ändå bläddra till sidan 40 om man får en "speciell skatt". Tanken med speciella skatter var ju egentligen att ha en tabell för magiska saker. Om du gillar tabellerna på sidan 6, kan du ju låta "speciell skatt" betyda "magisk skatt" och slå på Slumptabell för magiska föremål på sidan 41. Det fungerar ju säkert också.

Ja, slumptabellerna för monster tar hänsyn till vad som är ett lagom antal för den utmaningsgrad man vill ha. Varje monster har ju en utmaningsgrad, så ett monster av utmaningsgrad 1 (till exempel en groll eller en ödleman) är lagom för en första gradens labyrint. En zombie har bara utmaningsgrad 1/2, så det behövs två stycken för att ge en lagom utmaning (därför har tabellen 1t3 zombier på första graden). Uträkningarna blir lite mer komplexa när man kommer upp på högre tal, men följ tabellens exempel så bör det bli bra.

Annars kan du använda sidan för beräkning av erfarenhetspoäng och risknivå som jag lade ut 2005-12-31. Om risknivån för situationen motsvarar labyrintens utmaningsgrad, känns den rätt. Sedan kan man ju givetvis variera sig medvetet lite upp eller ner. På den sidan kan du även räkna ut rollfigurnas effektiva figurgrad vilket också bör matcha labyrintens utmaningsgrad.

När det gäller större samlingar av monster (stammar, samhällen) så faller det inte riktigt inom äventyrsspelets ramar att starta något utrotningskrig mot världens vättar eller kobolder. Med andra ord, låt det finnas så många som du har lust med, spelarfigurerna kan rimligtvis inte ge sig på och slåss med dem. Om de behöver ta kontakt med en stam med vättar, så bör de vara på sin vakt och se till att vättarna har en bra anledning till att inte dräpa dem direkt. Överlägsen vapenmakt är knappast ett alternativ när man är av grad 1-5.

Den mängd skatter som ges av tabellerna avser hur mycket skatter man hittar i en viss situation. Så om det är en groll eller fyra kobolder som äger skatten förändrar inte dess storlek. När det gäller större samhällen av monster har de säkert större skatter (och du kan använda sidan för beräkning av erfarenhetspoäng och risknivå för att ge en uppfattning om vad som är en lagom skatt för en viss situation), men spelarfigurer i äventyrsspelet förväntas inte plundra hela stammar av vättefolk, så du borde inte behöva räkna ut skatter för en hel stam.

Förkortningarna (Ex), (Öv) och (Fo) följde med från rollspelet, men tydligen fick jag inte med förklaringen. De klassar monstrets specialförmåga i Extraordinär (Ex), Övernaturlig (Öv) och Formelliknande (Fo).

En Extraordinär förmåga är inte magisk till sin natur, medan en Övernaturlig eller Formelliknande är det. Detta kan vara intressant för spelledaren att veta om spelarfigurerna använder upptäcka magi eller om något (som spelledaren har hittat på) undertrycker all magi i ett område. En basilisks mörkersyn är alltså inte magisk till sin natur, medan dess förstenande blick är det.

Av de två magiska typerna så skiljer sig Övernaturlig från Formelliknande när det gäller hur mycket koncentration som behövs. En Formelliknande förmåga behöver lika mycket koncentration som att kasta en formel och drabbas därmed av samma regler som för att kasta en formel. En enhörning som vill läka lätta skador på någon medan den befinner sig i närstrid, råkar alltså ut för gratisattacker precis som om den hade kastat en formel i närstrid. Skada den erhåller av gratisattacken kräver ett test av Koncentration för att lyckas med förmågan (även detta precis som när man kastar en formel och blir skadad). En Övernaturlig förmåga har alltså inga av dessa problem. En basilisk kan glatt förstena med blicken fast den befinner sig i närstrid.

Jag skall ta och skriva in den förklaringen snarast.

Tack för dina synpunkter och lycka till med spelandet!

/Mikael
Peregrinus är inte online. Senaste aktivitet: 2009-10-12 00:04:39 Peregrinus
Top 25
Registrerad: 2006-01-03
Antal inlägg: 21
 
Ang: Äventyrsspelet
Inskickat: 2006-01-06 22:18:56
Man tackar och bockar för det innehållsrika svaret!

Det blir säkert anledning att återkomma lite längre fram med ytterligare frågor.

Önskar en god fortsättning på det nya året!

Mvh Peregrinus
Peregrinus är inte online. Senaste aktivitet: 2009-10-12 00:04:39 Peregrinus
Top 25
Registrerad: 2006-01-03
Antal inlägg: 21
 
Fler frågor...
Inskickat: 2006-01-24 17:32:06
Tre frågor till:

1) Alvers särdrag innebär bland annat vapenträning för t ex långsvärd. Om samme alv skulle välja att vara präst får denne då behålla sin vapenträning? Prästen är ju begränsad till enkla vapen enligt klassbeskrivningen - hur göra?

2) I beskrivningen över pansar finns det en kolumn kallad "trollerimiss" vem gäller denna? Trollkonstnärer använder ju inte pansar och präster påverkas inte. Är den tänkt att gälla trollkonstnärer som trots allt väljer att bära pansar?

3) Är du intresserad av att få in eventuella översättningsmissar och/eller stavfel jag upptäcker vid genomläsning?

För övrigt tycker jag att det är riktigt roligt med variationsrikedomen för figurskapandet samt regelsystemet t20 i sig självt. Mitt dammiga skrynkliga Basic - D&D känns som en trött fornlämning i jämförelse. Kul med nya grejor och de gamla rollspelsnerverna börjar rycka igen ;-)



Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Fler frågor...
Inskickat: 2006-01-24 20:59:06
Och tre svar...

1) Alvernas extra vapenträning är alltså utöver den vapenträning som klassen ger dem. Man kan se det som att dessa vapen räknas som enkla vapen för en alv. Därmed är ju alven tränad på dem vilken klass han än väljer.

2) Hmm, jag har kanske missat att förklara den detaljen. Trollerimiss är alltså något som trollkonstnärer kan råka ut för om de väljer att använda pansar och/eller sköld. De är (till skillnad mot tidigare D&D) inte förbjudna att använda pansar, men de saknar träning och riskerar dessutom att misslyckas med sin magi. Så i utbyte mot lite mer trygghet om de skulle hamna i strid, riskerar de att stå där som fån när deras mäktiga trollformel bara blir en fjutt och en rökpuff för att pansaret hindrade armarna från att utföra de magiska gesterna precis som de skulle göras.

3) Absolut! Korrekturläsare kan man aldrig få för många av.Smiley

Jag håller helt med om att man verkligen lyckades förnya spelet när man gjorde om det till t20-systemet. Färdigheterna gör alla rollfigurer intressantare (speciellt rackaren naturligtvis) och genom att få välja en massa knep blir det klart roligare att spela krigare.

/Mikael
Peregrinus är inte online. Senaste aktivitet: 2009-10-12 00:04:39 Peregrinus
Top 25
Registrerad: 2006-01-03
Antal inlägg: 21
 
Ang: Fler frågor...
Inskickat: 2006-01-25 21:06:41
Okej, tack för svaren!

Jag skickar över några språkliga iaktagelser vid tillfälle...

Peregrinus är inte online. Senaste aktivitet: 2009-10-12 00:04:39 Peregrinus
Top 25
Registrerad: 2006-01-03
Antal inlägg: 21
 
Det här med skatter...
Inskickat: 2006-02-02 11:13:01
Med risk för att verka lite bakom så behöver jag få ytterligare klargörande kring det här med skatter i äventyrsspelet. Slumptabeller för skatter finns som tidigare nämnts på två ställen i SL-boken (på sid 6 samt på sid 40). Min första tolkning av dessa var att när den första (sid 6) tabellens resultat angav "speciell skatt" så menades det att man skulle använda den sistnämnda (sid 40) tabellens lista över skatter. Korrekt?

Om så inte är fallet hur är det tänkt då? Tabellerna ger ju väldigt olika resultat och den första är ju mer blygsam till innehållet gentemot den andra. När jag sedan laborerade lite med att slå fram en slumpmässig labyrint med skatter (och monster) så genererade tärningarna betydligt mindre reda pengar till hjältarna än den slumpgenerator som du har lagt upp på hemsidan här.

Jag testade helt enkelt efter anvisningarna och slumpgeneratorn var då betydligt generösare än mina tärningar. Det var alltså inte bara slumpens utgång utan resultaten av skatternas värden hos generatorn översteg vad som är möjligt enligt slumptabellen på sidan 6. Hur kan det komma sig? Tro nu för all del inte att jag inte kan använda min fantasi när det gäller rollspel! Men jag är nyfiken på hur det var tänkt och om jag kan begripa mig på det. Kanske har jag missat någon grundläggande mekanism i reglerna/spelet? Kanske att man skall slå för skatter för varje enskilt monster? Mitt exempel:

1) Generatorn ger t ex 4 stycken 1:a gradens hjältar 75 EP samt en skatt värd 300 gp för ett möte med 1 styck monster av 1:a UG.

2) Slumptabellen på sidan 6 kan ge max 120 gp för samma möte om man inte skulle få resultatet "speciell skatt" som jag då har tolkat som tabellen på sidan 40. Men inte ens där kan man komma upp i 300 gp värde om man inte har den stora turen att slå fram något ur kategorierna "varor" eller "föremål".

Med vänlig hälsning, Peregrinus (det blev väl snarare bara Grinus i det här inlägget) Wink
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Det här med skatter...
Inskickat: 2006-02-06 19:53:00
Du har nog rätt i att jag behöver se över tabellerna lite. De tabellerna som finns runt sidan 40 kommer ju ur d20 SRD (dvs i princip ur D&D), så de borde ju stämma med de rekommendationer som generatorn ger. Men jag har ju inte kollat den ordentligt.

Tabellen på sidan 6 var något som jag skruvade ihop för flera år sedan i en första ansats till ett nybörjarspel och kanske borde jag plocka bort tabeller över skatter helt och hållet från det stället i boken och bara hänvisa till kapitlet om skatter.

Jag får sätta mig med det till helgen, tror jag. Man vill ju gärna att det skall hänga ihop ordentligt.

/Mikael
Peregrinus är inte online. Senaste aktivitet: 2009-10-12 00:04:39 Peregrinus
Top 25
Registrerad: 2006-01-03
Antal inlägg: 21
 
Ang: Det här med skatter...
Inskickat: 2006-02-09 16:45:58
Jäpp, tabellen på sidan 6 kanske kan plockas bort helt och hållet. För övrigt tycker jag att spelet som helhet är "lagom" i ordets mest positiva mening. Det finns tillräckligt mycket av variation i innehållet för många spelomgångar innan man behöver fundera på att gå över till det "riktiga" rollspelet.

Mvh Peregrinus
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Hoppa till sida:  Föregående Nästa
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > Äventyrsspelet  > Det här med skatter...